آفتاب

دادگاه آفریقای جنوبی از دولت به خاطر خروج البشیر توضیح خواست

دادگاه آفریقای جنوبی از دولت به خاطر خروج البشیر توضیح خواست

دادگاه آفریقای جنوبی از دولت این کشور درباره خروج "غیرقانونی" عمر البشیر توضیح خواست این در حالی است که اتحادیه آفریقا این اقدام را با مصونیتی که این اتحادیه به روسای کشورهای عضو خود داده قانونی دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دادگاه آفریقای جنوبی به دولت دستور داده تا ظرف یک هفته‌ درباره خروج "غیرقانونی" عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان از این کشور پاسخگو باشد.

این دادگاه خروج البشیر را با قوانین اساسی آفریقای جنوبی در تعارض خواند.

دولت آفریقایی جنوبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخصوص خروج البشیر از پایگاه نظامی در ژوهانسبورگ تحقیق خواهد کرد و به دستور این دادگاه بر ارائه گزارش خود در این زمینه متعهد است.

البشیر روز سه شنبه پس از شرکت نشست سران اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ با وجود اینکه از سوی دادگاهی در پرتوریا ممنوع الخروج شده بود، این کشور را ترک کرد و وارد سودان شد.

رابرت موگابه، رئیس فعلی اتحادیه آفریقا و دلامینی زوما، رئیس کمیسیون این اتحادیه در نشستی مطبوعاتی در شهر ژوهانسبورگ، سفر البشیر را به دلیل برخورداری از مصونیت این اتحادیه قانونی دانست.

موگابه با تحسین موضع‌گیری جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی که گفته بود دستورات دادگاه کیفری و برخی کشورهای اروپایی برای بازداشت البشیر را نمی‌پذیرد، گفت: البشیر مهمان اتحادیه آفریقا بود.

لامینی نیز گفت: آفریقای جنوبی تنها دستور اتحادیه آفریقا مبنی بر اعطای مصونیت به روسای کشورهای آفریقایی عضو را ارائه کرده است و البشیر در تمامی کنفرانس‌های بعدی این اتحادیه نیز بدون هیچ مشکلی شرکت خواهد کرد.

جیمز استوارت، دادستان دادگاه کیفری بین الملل نسبت به عدم ممانعت مسوولان آفریقای جنوبی از خروج البشیر ابراز ناامیدی کردند.

جف راتکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از اینکه جاکوب زوما اجازه بازگشت به البشیر داده، ابراز نارضایتی کرد.

دادگاه لاهه در سال 2009 البشیر را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی و ضدبشری در دارفور و نیز در سال 2010 به دلیل ارتکاب کشتار جمعی در غرب سودان متهم کرد.

انتهای پیام

کد N860270

وبگردی