آفتاب

سنای آمریکا به ممنوعیت شکنجه و غرق مصنوعی رای داد

سنای آمریکا به ممنوعیت شکنجه و غرق مصنوعی رای داد

سنای آمریکا با اکثریت آراء به ممنوعیت اشکال مختلف شکنجه شامل غرق مصنوعی، تغذیه مقعدی، اعدام‌های ساختگی، آزار جنسی و استفاده از کلاه برای زندانیان در تمام بخش‌های دولتی آمریکا رای داد.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سنای آمریکا با 78 رای موافق در مقابل 21 رای مخالف موافقت کرد تا یک متمم را به قانون اختیارات دفاع ملی اضافه کند که براساس آن دولت واشنگتن در بازجویی و قوانین مربوط به بازداشت در بخش ارتش آمریکا محدود می‌شود. این متمم همچنین مقام‌های آمریکایی را ملزم می‌کند تا در صورت بازداشت یا تحت کنترل درآوردن شخصی سریعا مراتب را به صلیب سرخ جهانی اطلاع دهند.

این متمم هفته پیش توسط سناتور جان مک‌کین، جمهوری خواه و دایان فاینشتاین دموکرات و رئیس سابق کمیته اطلاعات سنای آمریکا مطرح شد. این کمیته دسامبر 2014 گزارشی را منتشر کرد که در آن به جزئیات بازجویی‌ها و متدهای وحشیانه شکنجه توسط سازمان سیا در پی حملات 11 سپتامبر 2001 اشاره شده است.

مک کین، رئیس کنونی کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت: ما باید به این مساله تاکید کنیم که متدهای بازجویی ما همانند ایده آل‌ها و اهدافمان راست و قابل احترام باشند. دشمنان ما بدون بینش و قدرت تفکر هستند، ما نباید اینگونه باشیم.

این متمم همچنین آیین نامه رزمی ارتش آمریکا را ملزم می‌کند تا هر سه سال خودش را به‌روز کند که البته باید براساس قانون آمریکا باشد و موارد مربوط به استفاده یا تهدید برای استفاده از زور را شامل شود.

براساس گزارش 2013 آیین نامه رزمی ارتش آمریکا، این آیین نامه متدهای بازجویی شامل فشارهای روحی و بی‌خوابی اجباری را غیر انسانی و وحشیانه می‌داند.

حامیان حقوق بشر از این متمم حمایت کرده و آن را مبنای توقف و عدم استفاده از شکنجه در آینده دانستند.

مدیر اجرایی عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نخستین باری است که سنای آمریکا به چنین متممی رای می‌دهد. بدون این متمم، سوء استفاده‌ها به نام امنیت ملی ادامه می‌یافت.

انتهای پیام

کد N860269

وبگردی