آفتاب

آمریکا از افزایش تنش بین دو قدرت هسته‌ای آسیا ابراز نگرانی کرد

آمریکا از افزایش تنش بین دو قدرت هسته‌ای آسیا ابراز نگرانی کرد

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته از افزایش تنش ها بین دهلی و اسلام آباد انتقاد کرده و بهبود روابط بین این دو کشور مهم آسیایی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پی. بی . اس، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا از تشدید تنش ها بین هند و پاکستان به عنوان دو قدرت هسته ای آسیا ابراز نگرانی کرده و این موضوع را در مکالمه تلفنی که دیروز سه شنبه با «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان داشت مطرح کرد.

خصومت اسلام آباد – دهلی سابقه ای ۷۰ ساله دارد؛ با این حال بر شدت نامهربانی دیپلماتیک بین دو کشور از یک سال پیش و همزمان با به قدرت رسیدن «نارندرا مودی» در هند افزوده شده است.  

کری مدعی شد که در سخنان روز گذشته خود بر لزوم کاهش تنش ها بین دو کشور طی روزها و هفته های آتی تاکید کرده است و گفت: این موضوع برای همه ما نگرانیهای عمده ای را به وجود آورده است. این دو کشور بسیار مهم هستند و نقش حیاتی را در تامین منافع منطقه ایفا می کنند.

پاکستان واکنش تندی نسبت به اظهارات اخیر مودی داشته است. وی هفته گذشته به نقش هند در تحریک جریان های جدایی طلبی اذعان کرد که در سال ۱۹۷۱ میلادی موجب استقلال بنگلادش از پاکستان شدند.

هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷ به این سو دو بار بر سر مالکیت منطقه مسلمان نشین کشمیر با یکدیگر وارد جنگ شده اند. هند سال گذشته  ۵۹ شبه نظامی پاکستانی را در مرز مشترک با این کشور کشت و ده روز پیش نیز در اقدامی مشابه ۳ نفر دیگر را به اتهام نفوذ به خاک هند هدف گلوله قرار داد.

کری با تاکید بر اینکه نواز شریف به تازگی با همتای هندی خود درباره کاهش این تنش ها گفتگو کرده است تاکید کرد که در روابط و تنش های میان اسلام آباد – دهلی به هیچ وجه نباید سوء تفاهم یا محاسبات اشتباه رخ بدهد.

کد N860108

وبگردی