آفتاب

جهانگیری: به‌عنوان دولت، خود را به پاسداری از امید مردم مکلف می‌دانیم

جهانگیری: به‌عنوان دولت، خود را به پاسداری از امید مردم مکلف می‌دانیم

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه "بزرگترین سرمایه‌ای که امروز در اختیار دولت و نظام قرار دارد، امیدواری مردم نسبت به آینده است"، اظهار کرد:‌ آن‌ها که این را قدر نمی‌دانند، نمی‌دانند که امید به چه معناست و اگر امید به یاس تبدیل شود چه اتفاقاتی ممکن است در کشور بیفتد، گاهی بی‌جهت گویی به صورت سازماندهی شده امید مردم را نشانه می‌روند تا آن را به یاس تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "اسحاق جهانگیری" در جلسه شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری که در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد، با اشاره به دومین سالگرد انتخابات 24 خرداد و دومین سالگرد تشکیل دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: روحانی در زمان انتخابات سیاست‌ها و برنامه‌هایی را اعلام کرد که هم مردم در شرایطی خاص قرار داشتند و هم کشور با مشکلات بسیاری هم در بخش اقتصاد و هم در بخش بین‌الملل مواجه بود.

وی ادامه داد: در آن دوران حتی رقبای انتخاباتی آقای روحانی نیز شرایط را به صورت ویژه ارزیابی می‌کردند و برخی از آن‌ها که تلاش داشتند بسیاری از مسائل را رعایت کنند و در مورد وضعیت کشور در آن دوران می‌گفتند که کشور در لبه پرتگاه قرار گرفته است اما ملت ایران با حضور در پای صندوق‌های رای یک حماسه سیاسی به تعبیر مقام معظم رهبری آفریدند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه "ملت ایران در مواقع سختی به صحنه‌ها می‌آیند و به خوبی گره‌گشایی می‌کنند "،خاطرنشان کرد: کسی فکر نمی‌کرد که در آن شرایط مردم فردی را انتخاب کنند که می‌گوید می‌تواند کشور را از چالش خارج کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه "اقدام مردم در انتخابات 92 آرامش را به کشور برگرداند"، اظهار کرد:‌ یکی از ویژگی‌های انتخابات‌ها این است که مردم روز بعد از آن احساس کنند حرف آخر را آن‌ها زده‌اند و توانسته‌اند حرف خود را به کرسی بنشانند چرا که اگر انتخاباتی برگزار شود و روز بعد از آن شادابی در مردم دیده نشود، باید بدانیم که یک جای کار ایراد داشته است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تلاش دولت در موضوع سیاسی و به ویژه سیاست خارجی، گفت: به لطف خدا دولت در بخش سیاست خارجی با اقتدار و انسجام و در چارچوب سیاست‌های ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری وارد گفت‌وگو با 6 کشور بزرگ دنیا شد. این در شرایطی بود که بسیاری فکر می‌کردند که بازنده این گفت‌وگوها ایران است اما به لطف خدا با قدرت دیپلمات‌ها و نیروهای خود، جمهوری اسلامی ایران توانست با اقتدار در مذاکرات حاضر شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید قدرت خود را دست کم بگیریم خاطرنشان کرد: در مدت 36 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران نیروهای زبده و کارآمدی تربیت کرده و پرورش داده است و در بخش دیپلماسی نیز همین‌گونه بوده است.

جهانگیری ادامه داد: یکی از کفران نعمت‌ها ممکن است این باشد که در مواقعی به این نیروها که از سرمایه‌های کشور هستند پشت پا بزنیم و از آن‌ها استفاده نکنیم یا آن‌ها را به خاطر گرایش‌های سیاسی که دارند کنار بگذاریم در حالی که آن‌ها می توانند در گره‌گشایی از مشکلات زندگی مردم ایفاگر نقش‌های بسیاری باشند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه "ما توانسته‌ایم در مقابل 6 کشور دنیا با شجاعت مبارزه کنیم"، تاکید کرد:‌ ما توانسته‌ایم که امروز در مقابل 6 کشور دنیا اعلام کنیم که حقوق هسته‌ای ملت ایران را تثبیت کرده‌ایم. حال ممکن است غرب از روی طبیعت خود لجبازی کند و بازی را به هم بزند که این بحث دیگری است اما امروز دنیا پذیرفته که ما توانسته‌ایم طی جلسات مختلف حقوق ملت ایران را یکی یکی تثبیت کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت جهت رفع مشکلات مردم، خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از موضوع‌هایی که در دولت یازدهم در مورد آن به نتیجه رسیدیم این بود که باید تحریم‌ها را از پیش پای ملت برمی‌داشتیم. گرچه ما برنامه‌هایی برای شرایط ادامه تحریم‌ها داریم که بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم ولی خوشبین هستیم که بتوانیم آنها را برداریم.

جهانگیری با اشاره به موقعیت جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌الملل، با تاکید بر اینکه این موقعیت در فضای بین‌الملل تثبیت شده است، اظهار کرد: امروز آمریکا می‌داند که در منطقه پرتلاطم خاورمیانه تنها کشوری که قادر است برای حل مسائل آن اعمال مدیریت کند، ایران است. آنها می‌دانند که ایران می‌تواند با مشورت و روش‌های پیشنهادی خود داعش را در منطقه زمین‌گیر کند. به همین خاطر است که داعش به امید نزدیک شدن به خاک ایران است.

وی با تاکید بر اینکه در داخل کشور نیز وحدت و انسجام از جمله موارد حائز اهمیت برای ما است، اظهار کرد:‌ بزرگترین سرمایه ما در چنین فضای بین‌المللی، انسجام و وحدت ما است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نامگذاری سال 94 به عنوان سال "دولت و ملت ، همدلی و همزبانی" از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یک ملت و یک دولت بزرگ مانند ایران قادر است که با هماهنگی و همدلی مشکلات را پشت سر بگذارد. در چنین جامعه‌ای هرکسی که نسبت به ایران، آینده کشور و نسل جوان دلسوز است باید در مرحله اول از امید مردم پاسداری کند.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه "ما به عنوان دولت خود را مکلف می دانیم که پاسدار امید مردم باشیم"، گفت: بزرگترین سرمایه‌ای که امروز در اختیار دولت و نظام قرار دارد، امیدواری مردم نسبت به آینده است. آن‌ها که این را قدر نمی‌دانند، نمی‌دانند که امید به چه معناست و اگر امید به یاس تبدیل شود چه اتفاقاتی ممکن است در کشور بیفتد، گاهی بی‌جهت گویی به صورت سازماندهی شده امید مردم را نشانه می‌روند تا آن را به یاس تبدیل کنند.

وی همچنین به وضعیت اقتصادی کشور اشاره و اظهار کرد: یکی از دلایلی که امروز شاهد آرامش و ثبات در بازارها هستیم بخشی‌ از آن مربوط به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت است اما بخشی‌ دیگر به علت این است که مردم آرامش دارند و دیگر نگران نیستند و برای خرید سکه و دلار به بازارها هجوم نمی‌آورند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه "در مقطع فعلی اقتصاد کشور، با موضوع مهمی تحت عنوان ایجاد رونق مواجه هستیم"، گفت:‌ اقتصاد کشور باید وارد دوره رونق جدی شود. در همین راستا نیز یکی از چالش‌های مهمی که امروز جمهوری اسلامی با آن مواجه است مساله بیکاری نسل جوان و به ویژه تحصیل‌کرده‌های جوان است چرا که در صورتی که راهی برای موضوع بیکاری جوانان تحصیل‌کرده اندیشیده نشود، بزرگترین سرمایه کشور به بزرگترین تهدید برای کشور تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: راه ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است به همین دلیل است که باید قبول کنیم به دلیل رکود توام با تورمی که طی سال های گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، برخی از تولیدکنندگان داخلی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

جهانگیری افزود: همان طور که من اعلام کرده‌ام بدهکاران بانکی به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول گروهی هستند که پول را از بانک ها گرفته اند و قصد ندارند که آن را بازپس بدهند و آن‌ها باید بدانند که وضعیت این گونه نخواهد بود و آن‌ها باید بدهکاری‌های خود را پرداخت نمایند اما دسته دوم گروه تولیدکنندگان واقعی هستند که به دلیل شرایط اقتصادی دچار مشکلاتی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید با بخش خصوصی جلسات مختلفی بگذاریم و درصدد برطرف کردن مشکلات آن‌ها برآییم، گفت: باید همگان از جمله بانک‌ها در جهت حمایت از بخش خصوصی و آن دسته از تولیدکنندگانی که بدهی دارند بلند شوند و به آن‌ها با اعطای تسهیلات مختلف فرصت بدهند تا بتوانند پول‌هایی را که در گذشته به عنوان وام دریافت کرده‌اند، با افزایش فعالیت‌های تولیدی خود بازگردانند.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای مجموعه «تولید رقابت‌پذیر» یا «رونق اقتصادی» اظهار کرد:‌ بخشی از این لایحه در اختیار دولت بود که ما آن‌ها را عملیاتی کردیم و بخش دیگر آن نیز در اختیار دستگاه‌های دیگر بود که آن‌ها را ابلاغ کرده‌ایم. بخش سوم این لایحه نیازمند قوانینی بود که مجلس اواخر اردیبهشت ماه سال جاری آن‌ها را تصویب کرد.

وی با بیان اینکه در این لایحه بسیاری از موارد پیش‌بینی شده است، اظهار کرد:‌ در این لایحه بسیاری از موارد از جمله مسائل مربوط به بدهی‌های دولت، مسائل مربوط به تامین اجتماعی و مسائل مربوط به ممنوع الخروجی برخی افراد پیش‌بینی شده است. دولت نیز از اتاق بازرگانی و انجمن‌ها و هرکسی که در مورد این لایحه نظری دارد درخواست می کند که اظهارات خود را به دولت منتقل کند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم توجه مدیران کشور به موضوع صرفه‌جویی و ارائه راهکارهای خلاقانه در این زمینه، اظهار کرد:‌ دولت در راستای خلاق شدن و ارائه راهکارهای خلاقانه از سوی مدیران کشور، صرفه‌جویی را در دستور کار خود در سال جاری قرار داده است و بنای ارزیابی عملکرد مدیران را بر این موضوع گذاشته است. در همین راستا ارزیابی از مدیران بر مبنای راهکارهای خلاقانه ارائه شده از آن‌ها در جهت صرفه‌جویی در مصرف بودجه و سایر موارد انجام می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه "در دولت برای بودجه سال 94 ، مبلغ 224 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم"، اظهار کرد: این بودجه در مجلس به 236 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما طبق بررسی‌هایی که ما در اوایل سال جاری بر اساس قیمت‌های موجود انجام داده‌ایم پیش‌بینی ما این است که امسال 200 هزار میلیارد تومان بودجه دولت محقق شود و تا پایان سال با بیش از 36 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهیم بود که برای جلوگیری از این موضوع باید با توجه به موضوع صرفه‌جویی تلاش کنیم که از محل صرفه‌جویی‌های انجام شده بودجه را به طرح‌های عمرانی اختصاص دهیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به صادرات و افزایش صادرات در سال جاری، گفت: یکی از موضوعات جدی مورد توجه دولت در سال جاری افزایش صادرات به سایر کشورهاست. در همین راستا نیز من تلاش کرده‌ام که طی سفرهایی که به استان‌های مرزی کشور داشته‌ام این موضوع را به اطلاع مدیران استان‌ها برسانم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش خصوصی خوبی در کشور شکل گرفته است و باید قدر آن را بدانیم، بر لزوم حمایت از صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: هیچ صادرکننده‌ای نباید پشت در اتاق مدیری بماند و چنانچه مدیری نمی‌تواند به این اولویت توجه داشته باشد نمی‌تواند در دولت یازدهم نیز بماند.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیاری در نیروی انسانی، طبیعت و جاذبه‌های گردشگری و منابع طبیعی دارد و در این استان همه پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری نیز وجود دارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه نخبگان استان چهارمحال و بختیاری باید در مورد مشکلات استان وقت بگذارند و آن‌ها را برطرف نمایند، گفت: یکی از آرزوهای دولت این است که روزی بگوید که استان چهارمحال و بختیاری یک استان توسعه یافته است.

انتهای پیام

کد N859799

وبگردی