آفتاب

سفیر سابق اسرائیل: تل آویو مانع حمله آمریکا به سوریه شد!

سفیر سابق اسرائیل: تل آویو مانع حمله آمریکا به سوریه شد!

سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن در تازه‌ترین کتاب خود مدعی شده است که معاهده روسیه و آمریکا که براساس آن بشار اسد،‌ رییس جمهوری سوریه حاضر به واگذاری زرادخانه تسلیحات شیمیایی این کشور به سازمان ملل شد، ‌به تشویق وزیر اطلاعات وقت اسرائیل شکل گرفت؛ معاهده‌ای که سوریه را از خطر حمله آمریکا نجات داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، یووال اشتاینیتز، از نمایندگان حزب لیکود در پارلمان رژیم صهیونیستی و از سیاستمداران این رژیم نیز دوشنبه شب در مصاحبه‌ای رادیویی گفت، معامله‌ای را پیشنهاد داده که تبدیل به یک دستاورد دیپلماتیک برای دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا شده اما از طرف دیگر اعتبار بین‌المللی رئیس‌جمهور آمریکا را زیر سوال برد؛ چرا که رییس جمهوری آمریکا به قول خود برای حمله به سوریه "در صورتیکه اسد از خط قرمز عبور کند"،‌ پایبند نماند.

اشتاینیتز گفت که وی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هرگز نقش خود را در این میان افشا نکردند چراکه بیم آن داشتند گفته شود این یک ایده و یک توطئه اسرائیلی است و همین دلیلی شود برای توقف این اقدام.

مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا که کتابش با عنوان "متحد: سفرم در مرز اختلاف آمریکا - اسرائیل،

(Ally: My Journey Across the American-Israeli Divide) برای نخستین بار به این موضوع اشاره کرده است.

اشتاینیتز در مصاحبه رادیویی خود گفته بود: اسرائیل به این نتیجه رسیده بود که اوباما برای حمله به سوریه مصمم است. به خودمان گفتیم که فایده اینکه 50 یا 100 موشک تام‌هاوک در پایگاه‌های نیمه خالی سوریه فرود بیاید، چیست؟ اگر این حمله فقط برای یکبار صورت گیرد، می تواند در خصوص سلاح‌های شیمیایی موثر باشد؟ و به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه این است که آمریکا و روسیه برای برچیدن زرادخانه شیمیایی سوریه همکاری کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسید که این راه حل یک بازی برد - برد، برای روس‌ها و آمریکایی‌ها باشد؛ روس‌هایی که تمام جهان از آنها بخاطر حمایت از اسد انتقاد می‌کرد و آمریکایی‌هایی که می‌خواستند مطمئن باشند دیگر سلاح شیمیایی در سوریه استفاده نمی‌شود و این بهتر از انجام حمله بود. اسد هم دیگر نمی‌توانست به پشتوانه روسیه مقاومت کند. در این میان اسرائیل هم از یک تهدید جدی استراتژیک که از 1970 با آن مواجه بود،‌ خلاص می‌شد.

انتهای پیام

کد N859706

وبگردی