آفتاب
برای تقویت مذاکرات صلح؛

جبهه مورو سلاح‌های خود را زمین گذاشت

جبهه مورو سلاح‌های خود را زمین گذاشت

بزرگترین گروه شبه‌نظامی مسلمان فیلیپین (جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو)، ده‌ها قبضه از سلاح‌های خود را در اقدامی نمادین با هدف تقویت مذاکرات صلح متوقف شده با دولت به زمین گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی خشم عمومی از حملات خونبار اخیر و کشته شدن ده‌ها تن از فرماندهان پلیس مبارزه با تروریسم در درگیری شدید با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب، مذاکرات صلح به بن‌بست کشیده شد.

بنیگنو آکوئینو سوم، رئیس‌جمهوری فیلیپین و الحاج مراد ابراهیم، رهبر گروه 11 هزار عضوی جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو شاهد تسلیم 75 قبضه سلاح و مهمات از جمله خمپاره و راکت‌انداز از سوی شبه‌نظامیان مناطق جنوبی بودند و همینطور 145 تن از شبه‌نظامیان با وعده پشتیبانی دولت دست از فعالیت‌های چریکی کشیدند و به زندگی عادی بازگشتند.

توافقنامه خودمختاری که سال گذشته به امضای دولت فیلیپین و جدایی‌طلبان رسید، یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت آکوئینو محسوب می‌شود که به وساطت دولت مالزی حاصل شد.

آکوئینو رهبر اصلاح‌طلبی است که دوران شش ساله دولت وی سال آتی به پایان می‌رسد.

با این حال مشارکت شبه‌نظامیان مورو در درگیری‌های شدیدی که جان 44 تن از فرماندهان پلیس را گرفت، خشم و انتقاد مردم را از روند مذاکرات صلح برانگیخت. پس از آن تصویب قانونی در کنگره فیلیپین که خودمختاری بیشتری به منطقه مسلمان‌نشین جنوب فیلیپین اعطا می‌کند، به تعویق افتاد. حال مشخص نیست که چریک‌های مورو نسخه تعدیل شده لایحه خودمختاری را که به تایید دولت و نماینده جدایی‌طلبان رسیده است، بپذیرند یا خیر.

این عدم اطمینان این هراس را ایجاد کرده است که شبه‌نظامیان عجول بار دیگر به ارتکاب خشونت بازگردند. گروهی متشکل از چندصد شبه‌نظامی حدود پنج سال پیش از جبهه مورو جدا شدند و این دقیقاً همان زمانی بود که این گروه مذاکرات صلح با دولت آکوئینو را پیگیری می‌کرد.

انتهای پیام

کد N859603

وبگردی