آفتاب

سازمان ملل برای مقابله با چالش‌های جهان حاضر مجهز نیست

سازمان ملل برای مقابله با چالش‌های جهان حاضر مجهز نیست

کمیسیون امنیت، عدالت و اداره جهانی در گزارشی آورده است: سازمان ملل و سایر موسسات و نهادهای جهانی برای مقابله و رویارویی با چالش‌های جهان امروز مجهز نیستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کمیسیون یکسری پیشنهاد را با هدف ایجاد اصلاح در سازمان ملل و تقویت و بسط همکاری‌ها در تمام سطوح جامعه برای مقابله با این چالش‌ها مطرح کرده است و همچنین بر جلوگیری از درگیری‌ها و احیای صلح در کشورهای درگیر جنگ و ناآرامی متمرکز شده است.

مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که یکی از روسای این کمیسیون است، گفت: رهبران جهان باید راه‌های جدیدی را برای مقابله با تهدیدهای قرن 21 نظیر تغییرات جوی، درگیری و ناآرامی‌های اقتصادی فرامرزی بیابند. ناکامی در رویارویی با این خطرات و تهدیدها آنها را عمیق‌تر و مقابله با آنها را سخت‌تر می‌کند.

انتشار گزارش 158 صفحه‌ای کمیسیون با هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی و گردهم‌آیی سپتامبر رهبران جهان برای تصویب اهداف جدید در کاهش فقر، تقویت توسعه و رویارویی با دلایل ریشه‌ای تغییرات جوی مصادف شده است.

در این گزارش آمده است: جهان کوچک، متراکم و به هم متصل ما نمی‌تواند جای مناسبی باشد اگر جمعیت چند میلیاردی آن در داشتن زندگی معنادار، ایمن و خوب ناکام بمانند یا اینکه سطح آب دریاها بالاتر بیاید، خشکسالی شدیدتر شود، سیل‌های خانمان برانداز و طوفان‌های سهمگین رخ دهد، گروه‌های تبهکار قاچاق به فعالیت خود ادامه دهند و شبکه‌هایی از افراط‌گرایان خشن امنیت و خوب زندگی کردن میلیون‌ها تن را تهدید کنند.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که تغییرات آب و هوایی، رکود اقتصادی و حملات سایبری احتمالا پیامدهای پایدارتری دارند و افزایش اقدامات خودکامه و استبدادی فاحش در یک کشور علیه یک کشور دیگر باید تغییر کند تا خشونت‌های سیاسی که با پایان جنگ سرد آغاز شد، کمتر شود. این کمیسیون همچنین خواستار ایجاد کادری از میانجی‌گران باتجربه سازمان ملل برای جلوگیری از بحران‌ها و درگیری‌ها و تغییر کمیسیون به یک شورای صلح بهتر و قدرتمندتر شده است.

همچنین این کمیسیون خواستار استفاده از تاسیسات با تکنولوژی سبز برای مقابله با گرم شدن هوا شد که با کمک صندوق آب و هوای سبز به کشورهای فقیر کمک می‌کند تا اقداماتی را برای مقابله با تغییرات جوی و تاثیرات آنی انجام دهند.

این کمیسیون همچنین خواستار بهبود هماهنگی بهتر میان گروه 20 کشور اقتصادی، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شده تا به واسطه آن از بحران‌های اقتصادی فرامنطقه‌ای جلوگیری کنند. این کمیسیون همچنین خواستار دسترسی بیشتر کشورهای فقیر به اینترنت و توسعه شبکه جهانی و مراکزی برای مقابله با حملات سایبری شده است.

کمیسیون مذکور همچنین از توسعه شورای امنیت سازمان ملل و محدود شدن استفاده از وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت حمایت کرده و خواستار پذیرش بیشتر قضاوت‌های دادگاه جهانی شده است.

وزیر سابق امور خارجه نیجریه و یکی از روسای این کمیسیون گفت: این پیشنهادها راهی هوشمندانه برای کشورها، مناطق و مردمی هستند که با درگیری‌ها، تغییرات جوی و اقتصاد ناآرام دست و پنجه نرم می‌کنند تا به این طریق بتوانند راه‌حل مناسبی را برای ارتقای اوضاع امنیتی خود بیابند.

اعضای این کمیسیون 14 نفره شامل رهبران که در دولت‌ها یا نهادهای غیردولتی فعال بوده‌اند، گفتند که ارایه این پیشنهادها به رهبران کشورها کافی نیست و خواستار اقدامات مناسب برای بسیج جهانی در حمایت از تحقق برنامه اصلاحی در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل در 2020 شدند و اعلام کردند شرکا، دادگاه لاهه و مرکز استیمسون که اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن است تحقق این برنامه ‌را پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N859481

وبگردی