آفتاب

مرکز ترک الکل در همدان راه‌اندازی می‌شود؟

مرکز ترک الکل در همدان راه‌اندازی می‌شود؟

معاون امور فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان همدان گفت: احتمال راه‌اندازی مرکز ترک الکل در استان همدان وجود دارد.

دکتر "ابوالفضل باب‌الحوائجی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجوبان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز ترک الکل در برنامه‌های مجموعه درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و در کمیته درمان بر اساس میزان شیوع راه‌اندازی و یا عدم‌راه‌اندازی این مرکز تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: 150 مرکز ترک الکل در کشور راه‌اندازی خواهد شد که احتمال دارد دو مرکز سهم استان همدان باشد.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه اطلاعات دقیقی در مورد میزان شیوع مصرف الکل در استان وجود ندارد، تصریح کرد: بسیاری از مردم به صورت تفننی الکل مصرف می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را جزء افراد مصرف‌کننده تلقی کرد.

وی با بیان اینکه در مجموعه بهزیستی طرح شیوع‌شناسی هر نوع ماده مخدری را داریم، گفت: تحقیقات کارشناسان در این زمینه آغاز شده که مرحله اول آن در خردادماه انجام شد و مرحله بعدی در مردادماه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: اکثر الکل‌ها به صورت دست‌ساز بوده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد‌ بنابراین برخی مردم بعد از مصرف طولانی مدت با مشکل سیروز کبدی و هپاتیت مبتلا می‌شوند به همین علت مصرف الکل دردسرهایی را به دنبال دارد و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد بنابراین ضرورت راه‌اندازی این مرکز احساس می‌شود.

معاون امور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خاطرنشان کرد: افراد بین 18 تا 35 سال تمایل بیشتری به مصرف الکل دارند چرا که در این سن فعالیت و جنب و جوش آن‌ها نیز در اوج قرار دارد.

وی با بیان اینکه شیوع اعتیاد در سنین پایین‌تر بیشتر شده، گفت: در مورد میزان شیوع اعتیاد در سنین پایین اختلاف‌نظر وجود دارد اما در برخی موارد شاهد اعتیاد دانش‌آموزان به مصرف موادمخدر مختلف هستیم که بین یک تا سه درصد جمعیت معتادان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی گفت: در نظرسنجی انجام شده طی هفت ماه گذشته در بین دانش‌آموزان پسر، اکثر دانش‌آموزان پسر اظهار داشته‌اند که موادمخدر دیده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد موادمخدر به راحتی در دسترس است.

باب‌الحوائجی به فضاهای مجازی و ارتباطش با اعتیاد اشاره کرد و گفت: این فضا جوانان و نوجوانان را با مباحث مختلف آشنا می‌کند و همه چیز را در دسترسشان قرار می‌دهد که خانواده‌ها باید نسبت به عواقب این فضاها آگاهی‌های لازم را داشته باشند و به صورت غیرمستقیم فرزندانشان را کنترل کنند.

وی گفت: میزان مصرف موادمخدر صنعتی بیشتر از موادمخدر سنتی است چرا که ارزان‌تر بوده و به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد همچنین لذت نئشگی بیشتری دارد به همین دلایل گرایش به استفاده از موادمخدر صنعتی بیشتر است.

وی ادامه داد: نام ماده مخدر شیشه ترس را در وجود آدمی برمی‌انگیزد چرا که فرد را دچار توهم می‌کند و سایر آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد به همین ترتیب در برهه‌ای از زمان میزان مصرف این ماده مخدر کاهش یافت اما متاسفانه همین ماده مخدر با نام‌های مختلف در بازار وجود دارد.

باب‌الحوائجی آموزش مهارت «نه» گفتن در بین جوانان و آموزش مهارت زندگی به این قشر را در عدم تمایل به مصرف ماده مخدر بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: در مدارس باید قدرت «نه» گفتن را به دانش‌آموزان بیاموزیم چرا که در این سن کنجکاوی افراد بسیار بالاست.

انتهای پیام

کد N859324

وبگردی