آفتاب

سرمایه‌گذاری ده‌ها شرکت آمریکایی در رآکتورهای اتمی جدید

سرمایه‌گذاری ده‌ها شرکت آمریکایی در رآکتورهای اتمی جدید

شرکت‌ها و تامین‌کنندگان ارشد تسلیحات پنتاگون جزو ده‌ها شرکتی هستند که مجموعا بیش از 1.3 میلیارد دلار برای موج جدید نیروگاه‌های اتمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از جمله اهداف آن اقدامی در راستای مقابله با تغییرات جوی اسست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، تاسیسات‌های پیشرفته برق اتمی که از سوخت‌هایی بجز اورانیوم و خنک‌کننده‌هایی بجز آب استفاده می‌کنند، توانسته‌اند سرمایه‌گذاران خصوصی‌ای از بیش از 40 شرکت را جذب کنند.

اندیشکده راه سوم (third way) این نتایج را در اولین گزارش تخصصی خود درباره شماره شرکت‌هایی که برای انقلاب تاسیسات هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده و برای فناوری‌های جدید پول اختصاص داده‌اند، اعلام کرد.

این رآکتورها که ظرف 10 تا 15 سال به بهره‌برداری می‌رسند، می‌توانند به محدود کردن نشت کربن آمریکا کمک کند و هزینه سرمایه‌گذاری بر روی قطعات الکترونیکی را کاهش می‌دهد. شرکت‌های بسیاری از لاکهید مارتین به عنوان تامین‌کننده اصلی تجهیزات پنتاگون گرفته تا شرکت هولتک اینترنشنال در این پروژه‌های جدید مشارکت دارند.

بیل گیتس که از میلیاردرهای سیلیکون‌ولی محسوب می‌شود، شرکت تراپاور را تامین مالی می‌کند؛ هدف این شرکت ساخت رآکتورهایی است که با فلز مایع خنک می‌شود.

همچنین پل آلن هم از دیگر میلیاردرهای سیلیکون‌ولی شرکت تری آلفا را تامین مالی می‌کند؛ این شرکتی است که قصد ساخت نیروگاه‌های گداخت هسته‌ای را دارد.

جاش فرید که برنامه انرژی پاک را در اندیشکده آمریکایی راه سوم برعهده دارد، می‌گوید: سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که هزینه رقابت مهمترین مساله است.

رآکتورهای اتمی پیشرفته باید از رآکتورهای امروزی کوچکتر باشند و ساخت آنها به جای پنج تا شش سال باید بین یک تا پنج سال زمان ببرد.

منتقدان رآکتورهای اتمی پیشرفته بر این باورند که شرکت‌ها با ساخت رآکتورهای کوچک و ارزان به رغم توسعه شرکت‌های انرژی و اقدامات ارتش آمریکا بسیار فاصله دارند. رآکتورهای پیشرفته از سوخت‌های جدیدی مانند سوریم (thorium) و سیستم‌های خنک‌کننده‌ای مثل نمک مذاب استفاده می‌کنند و مقرون به صرفه کردن آن دشوار است.

انتهای پیام

کد N858811

وبگردی