آفتاب
یک مقام غربی مدعی شد:

شورای امنیت تحریمهای ایران را بعد از اعلام نظر کنگره لغو می‌کند

شورای امنیت تحریمهای ایران را بعد از اعلام نظر کنگره لغو می‌کند

یک مقام غربی مدعی شد که شورای امنیت تصمیم دارد تا رفع تحریم های سازمان ملل در قبال ایران را به بعد از اعلام نظر قطعی کنگره آمریکا موکول کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چنانچه ایران و کشورهای ۱+۵ موفق به حصول توافق هسته ای شوند، شورای امنیت سازمان ملل متحد به احتمال زیاد وقفه ای یک ماهه را برای رفع تحریم های ایران لحاظ خواهد کرد تا به این ترتیب کنگره آمریکا بتواند قرارداد به دست آمده را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته یک مقام رسمی غرب که نخواست نامش فاش شود، این تصمیم چندان خوشایند نیست اما به لحاظ سیاسی از اهمیت برخوردار است چرا که کنگره جمهوری خواه آمریکا تمایلی به پیش قدمی اعضای شورای امنیت به اعمال نظر در خصوص توافق هسته ای ایران ندارد.

ماه گذشته، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا لایحه ای را به امضا رساند که پیش از تعلیق تحریم های کنگره به این نهاد فرصتی ۳۰ روزه را برای بازنگری توافق هسته ای می دهد. کل روند بازنگری با احتساب دوره ای که به حق وتوی اوباما و اعمال نظر مجدد کنگره اختصاص داده می شود در مجموع ۶۰ روز را شامل می شود.

البته به ادعای این مقام غربی، اعضای ۱۵ نفره شورای امنیت برای رفع تحریم های سازمان ملل متحد به رای کنگره آمریکا نیازی ندارند اما با توجه به کارشکنی های جمهوری خواهان پیش دستی کردن نسبت به آنها کار عاقلانه ای به نظر نمی آید.

دیروز دوشنبه نیز «باب کروکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا مدعی شد که آمریکا بیش از اندازه در مقابل ایران نرمش نشان داده است و خواستار توقف مذاکرات هسته ای شد.

ایران و کشورهای ۱+۵ در فروردین ماه امسال به چارچوب کلی برای رسیدن به توافق نهایی دست یافتند اما تا کنون بر سر نحوه رفع تحریم ها و بازدید از تاسیسات نظامی ایران به توافق نرسیده اند.

کد N858727

وبگردی