آفتاب

قدرت‌های هسته‌ای به گسترش زرادخانه‌ خود ادامه می‌دهند

قدرت‌های هسته‌ای به گسترش زرادخانه‌ خود ادامه می‌دهند

بنا به اعلام مؤسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم، کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای با وجود تلاش‌های صورت گرفته بین‌المللی در جهت خلع سلاح هسته‌ای، به به‌روزرسانی زرادخانه‌ هسته‌ای خود ادامه داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نشریه بیزینس اینسایدر، بر اساس گزارش این مؤسسه بین سال‌های 2010 تا 2015 تعداد کلاهک‌های هسته‌ای از 22 هزار و 600 به 15 هزار و 850 کلاهک کاهش یافته است.

این مؤسسه همچنین اعلام کرد که برنامه‌های گسترده طولانی مدت به‌روزرسانی تسلیحات هسته‌ای در دو قدرت برتر هسته‌ای جهان، آمریکا و روسیه در مورد حدود 90 درصد زرادخانه هسته‌ای این دو کشور ادامه داشته است. بنابراین با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای عاری‌سازی جهان از تسلیحات هسته‌ای، ادامه به‌روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه در واقع نشان‌دهنده کنار گذاشته نشدن تسلیحات هسته‌ای این دو کشور در آینده نزدیک است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: سه کشور دیگر که دارای زرادخانه هسته‌ای هستند، یعنی چین (260 کلاهک)، فرانسه (300) کلاهک و انگلیس (215 کلاهک) یا در حال گسترش سیستم‌های هسته‌ای جدید هستند یا اینکه اعلام کرده‌اند قصد انجام چنین کاری را دارند.

در میان پنج قدرت هسته‌ای، چین تنها کشوری است که کمترین سرعت را در گسترش زرادخانه‌ هسته‌ای خود داشته است.

کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای دیگری مثل پاکستان 100 تا 120 کلاهک، هند 90 تا 100 کلاهک و اسرائیل دارای 80 کلاهک هسته‌ای هستند.

همچنین گفته می‌شود که کره شمالی دارای 6 تا 8 کلاهک هسته‌ای است. این در حالی است که آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه، اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل در حالی‌که همگی دارای زرادخانه‌های هسته‌ای گسترده هستند، همراه با آلمان در حال انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند تا این کشور را قانع کنند در ازای برداشته شدن تحریم‌های غرب، برنامه‌ هسته‌ای خود را محدود کند.

انتهای پیام

کد N858450

وبگردی