آفتاب

پیشروی کاندیدای حامی اروپا در انتخابات مولداوی

پیشروی کاندیدای حامی اروپا در انتخابات مولداوی

شمارش 79 / 98 درصد از آرای انتخابات محلی مولدوای نشان داد که کاندیدای حامی اروپا در پایتخت این کشور نسبت به سایر رقبا پیشتاز است اما همچنان با پیروزی قاطع فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتخابات محلی روز یکشنبه در مولداوی آزمونی است که مشخص می‌کند آیا این کشور می تواند به تعهداتش برای الحاق به اروپا عمل کند یا می خواهد راه نزدیک شدن به روسیه را برگزیند.

با شمارش 79 / 98 درصد آرا که اوایل امروز (دوشنبه) صورت گرفت، "دورین کرتوآکا"، شهردار "چیسینائو" موفق شد 39 / 37 درصد آرا را کسب کند در حالی‌که "زینایدا گرسینای" رقیب حامی روس وی 95 / 35 درصد آرا را از آن خود کرده است. اگر با اتمام شمارش آرا هیچ‌ یک از کاندیداها موفق نشوند بیش از 50 درصد آرا را از آن خود کنند، دور دوم انتخابات مذکور در 28 ژوئن سال جاری میلادی برگزاری می شود.

همچنین رنتو اوساتی، تاجر حامی روس موفق شد آرای بالتی، دومین شهر بزرگ مولداوی را با 68 / 73 درصد آرا از آن خود کند. این شهر در شمال مولداوی قرار دارد و از گذشته پایگاه سنتی حامیان روسیه بوده است.

اوساتی که رهبر حزب "پاتریا" را برعهده دارد در نوامبر سال گذشته میلادی پیش از انتخابات پارلمانی به روسیه گریخت و علت آن را ترس از دستگیری توسط مقام های کشورش در پی ممنوع شدن شرکت حزبش در انتخابات اعلام کرد.

ایلان شور، تاجر متولد اسرائیل که بخاطر اختفای 5 / 1 میلیارد دلار از سه بانک مولداوی پیش از انتخبات نوامبر سال گذشته میلادی تحت تحقیقات قرار داشت،‌ به آسانی توانست آرای شهر اورهی در شرق این کشور را به دست آورد. با شمارش 3 / 73 درصد آرا وی 8 / 61 درصد آرا را کسب کرده است.

این انتخابات در مولداوی چند روز پس از استعفای چیریل گابوریچی، نخست وزیر این کشور در بحبوحه جعلی بودن دیپلم دبیرستان و مدرک دانشگاهی اش برگزار شد.

انتهای پیام

کد N858378

وبگردی