آفتاب
ناصری در مراسم رونمایی از کتاب «از سعدآباد تا لوزان»:

اگر آژانس بازرسی‌های ویژه را مطرح کند باید بیرونش کنیم

اگر آژانس بازرسی‌های ویژه را مطرح کند باید بیرونش کنیم

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای گفت:بر مبنای پادمان ما متعهدبه ارائه بازرسی های ویژه هستیم وبسیار خطرناک است اما بخاطر مذاکرات فعلا مطرح نمی شودولی هرزمان که آنرا مطرح کردند بایدآژانس را بیرون کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز ناصری، عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای در مراسم رونمایی از کتاب «از سعدآباد تا لوزان» که بعد از ظهر امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، ضمن انتقاد از کتاب اظهار داشت: من انتظار بالایی از کتاب داشتم، اما عمیق نبود.

وی خطاب به احدیان، نویسنده کتاب افزود: مهم نیست که این کتاب چقدر عمیق است، مهم این است که فرد فرهیخته ای مانند شما نیز تحت تاثیر جو فضا و موج ظاهری موجود قرار گرفته است و لایه های زیرین حرکت ها را نمی بیند.

ناصری ادامه داد: هر جایی که در طول این ۱۲ سال عقب نشینی شده است، گفته اید بزدلانه بوده و این در حالی است هر جایی که بدون عقل و منطق جلو رفته ایم، خطرات زیاد شده است و جایی که با شجاعت و درایت حرکت کرده ایم، به نتیجه رسیده‌ایم.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ضمن پیشنهاد برای تصحیح کتاب در چاپ دوم، اظهار داشت: بحران مصنوعی و بزرگ بین المللی زمانی شروع شد که آمریکا در اوج دشمنی با ایران بود و ما از برنامه های هسته ای یک هدف داشتیم که با همه سختی ها و محرومیت ها حق غنی سازی را برای خود قائل بودیم.

وی اضافه کرد: بزرگترین نیاز در شرایط فعلی وفاق است و بخش بزرگی از مسیری که ایجاد شده به دلیل رقابت های سیاسی داخلی است که جامعه را به دو جبهه تقسیم می کند. متاسفانه چه کسانی که به دنبال حل مساله هستند و چه آنهایی که معتقدند باید متوقف شود، مسیر را به سمت تسلیم هدایت می کنند که این یک اشتباه بزرگ است. لوزان یک موفقیت و پیروزی بزرگ بوده است و این حق مردمی است که در طول سال ها هزینه داده اند و باید این پیروزی را دریابند، نه اینکه به طرق مختلف به آنها القاء شود که شکست است.

ناصری با بیان اینکه برای همه دولت ها استراتژی یکسان بوده و مساله حفظ غنی سازی و اثبات اینکه ما غنی سازی را انجام می دهیم، به آمریکا بوده است، اظهار داشت: در جهان فعلی تمام کشورهایی که غنی سازی دارند، قبل از آژانس با آمریکا توافق کرده اند و دشمن ما نیز این حق را برای خود قائل بود که ایران اول با او وارد مذاکره شود.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: اگر به توافق نهایی دست پیدا کنیم، یک پیروزی اصلی غنی سازی است که البته قطعا ما چیزهای دیگری در کنار آن نیز خواهیم داشت. نباید برای مردم شک و تردید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به قدرت مذاکرات روحانی و ذکر مثال هایی از زمان مذاکرات در دوران روحانی بیان کرد: در بیانیه پاریس هیچ‌گونه عقب نشینی صورت نگرفت. ما خاکریزها را در طول دو سال ساختیم و محکم کردیم و آنهایی را که محکم کردیم، نگه داشتیم و از مسیر دیگری وارد شدیم. در آن زمان ما به دلایلی آماده غنی سازی نبودیم و به همین دلیل حرکت دقیق بین بخش عملیاتی و سیاسی صورت گرفت و برنامه ای که کمرش شکسته بود، به نتیجه رسید.

ناصری گفت: در آن زمان مواد اولیه UF۶ را تولید کردیم و تعداد سانتریوفیوژها را به میزان تعیین شده برای ورود به مذاکره رساندیم، آب سنگین را به نتیجه رساندیم و طراحی رآکتور اراک را نه فقط در حد طرح بلکه شروع به ساخت کردیم و ساختمان نطنز را تکمیل کرده و فردو را ساختیم.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: فردو در آن زمان به این دلیل ساخته شد که می دانستیم آمریکا به جایی می‌رسد که باید تسلیم شود و اگر بخواهد فکر نظامی کند، ما باید جای امنی داشته باشیم.

وی همچنین به تشریح دوران لاریجانی پرداخت و اظهار داشت: در آن زمان مسیر آژانس به طور کامل تصحیح شد و از وضعیت بحرانی ماده ۱۸ پادمان که بر اساس این ماده هر بازرسی بدون هیچ قید و شرطی از هر جایی که بخواهد می تواند بازرسی کند، ما به وضعیت آرام رسیدیم. یک موضوع به عنوان مطالعات ادعایی بعدا مطرح شد که البته این تفاهم ایجاد شد که در گزارش های آژانس این موضوع ذکر نشود که آنها جرات ذکر آن را نداشتند و ذکر نشد تا دو سال بعد.

ناصری افزود: از نظر فنی با آژانس سه سال نگذشته بود که متهم به ۱۲ مورد اتهامی شدیم که همه آنها ادعای ساختن سلاح هسته ای از سوی ایران بود که در گزارش های رسمی آژانس آمد و تبدیل به معضل بزرگی برای کشور شد.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در حال حاضر به جز کره جنوبی ایران تنها کشوری است که بر اساس پادمان به طور رسمی متهم به نقض پروتکل است و ما تنها کشوری هستیم که از سال ۲۰۱۱ بر مبنای پادمان موظف است هر بازرس آژانس را که بخواهد وارد کشور کنیم.

وی یادآور شد: امروز بر مبنای پادمان ما متعهد به ارائه بازرسی های ویژه هستیم که بسیار خطرناک است البته با فضای مذاکراتی موجود آنها جرات مطرح کردن این موضوع را ندارند و هر زمان که مطرح کردند ما باید آژانس را بیرون کنیم و به نظر من زمانی که آنها بحث PMD  را مطرح کردند باید آژانس را بیرون می کردیم.

کد N858367

وبگردی