آفتاب

دیدار رئیس دادگستری استان تهران با آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی

دیدار رئیس دادگستری استان تهران با آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی

رییس دادگستری استان تهران به همراه معاونانش با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی دیدار کرد.

رییس دادگستری استان تهران به همراه معاونانش با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی دیدار کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، معاونان وی و همچنین خانواده‌های آن‌ها که طی دو روز در قالب کارگاه آموزش اخلاق حرفه ای در شهر مقدس قم و در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) حضور داشتند با حضرات آیات عظام مکارم‌شیرازی و سبحانی دیدار کردند.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در این دیدار گفت: دادگستری استان تهران در واقع نماد اصلی دادگستری جمهوری اسلامی ایران بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که یک پنجم کار قضایی کشور در این دادگستری انجام می شود و پرونده‌های مطروحه نیز در سطح ملی و بعضاً بین المللی است، همچنین رسیدگی به جرائم مقامات دولتی نیز در همین تشکیلات قضایی به انجام می‌رسد.

وی ادامه داد: قابل ذکر است که تعدادی از شهروندان ما به ویژه مصدومان شیمیایی دوران دفاع مقدس دعاوی متعددی علیه دولت آمریکا مطرح کرده‌اند که بسیاری از این دعاوی تاکنون برابر قوانین و مقررات رسیدگی و احکام قضایی مبنی بر الزام دولت آمریکا به پرداخت غرامت و خسارت‌های تنبیهی صادر شده است. در کنار این پرونده‌ها، موضوعات مهم دیگری از قبیل مفاسد اقتصادی و زمین خواری هم مطرح است و سالانه هزاران میلیارد تومان از سرمایه ملی که توسط افراد سودجو به تاراج رفته به بیت المال عودت داده می شود.

اسماعیل خاطرنشان کرد: در طول تصدی اینجانب در دادگستری استان تهران اقداماتی صورت گرفته که مهم ترین آنها عبارتند از:

1. اهتمام ویژه برنامه ریزی در جهت رسیدگی به پرونده های مسن که بحمداله تاکنون 50 درصد این پرونده ها تعیین تکلیف شده‌اند.

2. حصول پیشرفت قابل توجه در بحث اجرای احکام اعم از مدنی و کیفری.

3. تقویت واحدهای نظارتی، بازرسی و مدیریتی و تلاش در جهت سلامت اداری که در این راستا، تعداد 300 نفر کارچاق کن و دلال که در خارج از تشکیلات قضایی استان فعالیت می‌کردند دستگیر و بازداشت شده‌اند و ان‌شاءالله با استمرار این حرکت مسیر دادرسی عادلانه هموارتر خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که وی و همکارانش در این جلسه از رهنمودهای ارزشمند حضرت آیت اله مکارم شیرازی بهره‌مند شوند.

در ادامه، آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی ضمن تبریک ماه شعبان و تشکر از گزارش ارائه شده طی سخنانی اظهار کرد: حضرت علی (ع) در عهدنامه معروف مالک اشتر می فرمایند آن امتی که در آن حق ضعفا از اقویا گرفته نشود هرگز روی سعادت نخواهد دید. از این بیان استنباط می شود که گرفتن حق با خواهش و تمنا نیست، بلکه این امر باید با قدرت و قوت صورت گیرد. این کلام حدود 1400 سال پیش از مولا علی (ع) صادر شده که همچنان می درخشد؛ چرا که اقویا به هر نحوی شده حق خود را می ستانند لیکن این ضعفا هستند که شدیداً نیاز به حمایت دارند.

وی ادامه داد: لذا کار شما از دو بعد مهم است؛ بعد اول اینکه دستگاه قضا بیش از سایر دستگاه ها مورد توجه مردم است، به عبارت دیگر خوب و بد نظام را در دستگاه قضایی می بینند، پس اگر بخواهیم حکومت را یک حکومت عادلانه و صحیح نشان بدهیم با دستگاه قضایی که سالم باشد ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت البته وجود تخلف های جزئی در گوشه و کنار امری طبیعی و قابل اغماض است، بحمداله مجموعه قوه قضائیه سالم به نظر می رسد و بعد دوم اینکه عده ای در گوشه و کنار مرتباً می گویند احکام قضائی اسلام مربوط به قرن ها پیش است و امروز قابل اجرا نیست یا کارایی و کارآمدی لازم را ندارد. ما باید ثابت کنیم که نظام قضایی اسلام کارآیی دارد، علاوه بر آن جهانی بودن و جاودانی بودن این احکام را باید در عمل اثبات کند، اما باید ثابت کنیم که احکام نورانی اسلام جاودانه بوده و همیشه تاریخ قابلیت اجرا دارد و وظیفه شما عزیزان در این رابطه سنگین است، البته باید توجه داشت که اگر در جامعه احیاناً ضعفی مشاهده شد نباید بلافاصله موجب بدبینی مردم نسبت به اصل اسلام شود.

این مرجع تقلید گفت: در دستگاه قضائی اسلام، امتیازاتی هست که در هیچ دستگاه قضائی در جهان وجود ندارد. به‌عنوان مثال عدالت قاضی حتی در نگاه کردن به طرفین دعوی و به همین ترتیب در سایر امور ؛ بنابراین کار شما در دو جهت اهمیت بسزائی پیدا می کند، اول کارآیی نظام بعد از پیروزی انقلاب و دوم کارآیی کل احکام اسلام و البته تحقق آن منوط به اجرای مواردی است که در متن گزارش ریاست محترم کل آمده بود.

وی بیان کرد: نکته دیگر وجود پرونده های طویل العمر در دادگستری است که همیشه هم اجتناب ناپذیر نیست و می توان با تدارک یکسری مقدمات از این اطاله بیهوده جلوگیری کرد و این موضوع به کل تشکیلات قضایی لطمه می زند و لازم است حتماً فاصله ها کم شده و سرعت رسیدگی به پرونده ها بالا رود. حضرت علی (ع) در بخش دیگری از عهدنامه مالک اشتر چه زیبا می فرمایند که قاضی باید به صحبت های طرفین بدون عجله و با خونسردی کامل گوش فرا دهد و مدارک و مستندات آنها را ببیند و سپس با قاطعیت حکم صادر نماید.

مکارم شیرازی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر این است که برخی از رسانه ها بعضاً یک نکته جنجالی مطرح کرده و مرتباً به آن دامن می زنند که در نهایت به تهمت و افترا می انجامد و پس از تحریک افکار عمومی و متهم کردن فردی در رسانه ها ، در مقام دادرسی دست قاضی بسته می شود؛ چرا که آن شخص قبلاً در افکار عمومی محکوم شده است. مردم به شما و اعمالتان چشم دوخته اند و به دقت کار شما را زیر نظر دارند و دائماً انتظار می کشند تا تحول عظیمی در قوه قضائیه رخ بدهد تا آسیب ها کمتر و اعتماد آنها بیشتر شود. امر قضا دقت زیادی می طلبد، البته در فقه آمده که قاضی شدن واجب کفائی است اما اگر نفرات به قدر کافی نباشد مراتب تبدیل به واجب عینی خواهد شد و از این طریق مقام قاضی اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند و کار قضا به دقت و احتیاط و در عین حال به شجاعت نیاز دارد و اینکه قاضی در هیج شرایطی نباید تحت تاثیر این و آن قرار گیرد.

این مرجع تقلید در پایان گفت: یک نکته مهم دیگر موضوع وکلاست؛ متاسفانه برخی از وکلا در پرونده هایی به وکالت می پردازند که مفهوم آن جلوگیری از احقاق حق است و این موضوع برای آنان کاملاً عادی شده ضمن اینکه در پرونده ها از موکلین خود مبالغ هنگفتی نیز مطالبه می نمایند که واقعاً سرسام آور است و معمولاً ضعفا از گرفتن وکیل که بعضاً تکلیف قانونی هم هست به همین جهت ناتوان هستند و لازم است با نظارت دقیق دستگاه قضا، این امر ساماندهی شود.

بر اساس این گزارش در ادامه رئیس کل دادگستری استان و معاونان به محضر آیت‌الله العظمی سبحانی رسیدند.

آیت الله العظمی سبحانی اظهار کرد: رسول مکرم اسلام (ص) از محضر خداوند متعال مسئلت می فرمایند که خدایا محبت مرا در دل مردم قرار بده، این برای آن است که مردم او را دوست بدارند تا ایمان بیاورند و اعمال خود را با او تنظیم نمایند و خواستن چنین محبتی مقدمه هدایت مردم است. حال اگر ما هم بخواهیم مردم ما را دوست داشته باشند باید برای آنها کار کنیم زیرا با خدماتی که رسول گرامی اسلام (ص) انجام دادند بشریت از ورطه جهالت نجات یافت لذا امروز به همین جهت ایشان در دل جهانیان مقام عظیمی دارند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می فرمایند کسانی که به خدا ایمان داشته و عمل صالح انجام بدهند خدا نیز محبت آنان را در دل ها ایجاد می کند. حال اگر مسئولین و کارکنان دادگستری واقعاً مایلند که این نظام در دل مردم جای بگیرد باید برای آنان خدمت کنند والا صرف گفتار ایجاد محبت نمی‌کند؛ چرا پیامبران همچون نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت مسیح و اولیاء خدا حتی پس از گذشت قرن های متمادی هنوز در دل ها جای دارند، چون مصداق کلام وحی اند. اگر رسیدگی به یک پرونده در دادگستری سال ها طول بکشد این امر قلب مردم را رنجور می نماید، پس ضرورت دارد راه ها کوتاه شده و بوروکراسی های بیهوده حذف شود تا مشکلات مردم زودتر حل و فصل گردد.

انتهای پیام

کد N858072

وبگردی