آفتاب

انتشار گزارش چیلکات یک سال دیگر نیز به تاخیر افتاد

انتشار گزارش چیلکات یک سال دیگر نیز به تاخیر افتاد

یکی از منابع نزدیک به گزارش چیلکات به روزنامه ایندیپندنت گفت: گزارش مربوط به جنگ عراق دست کم تا یک سال دیگر منتشر نخواهد شد‌؛ مساله‌ای که جار و جنجال‌های تازه‌ای را درباره اینکه آیا این گزارش پایان خواهد یافت یا خیر، به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته دیلی میل، وزرای انگلیس روز یکشنبه با درخواست‌های متعدد برای ارائه یک بیانیه فوری به پارلمان در خصوص آینده این گزارش مواجه شدند و برخی نیز از دیوید کامرون‌، نخست وزیر انگلیس خواستند تا مانع انتشار این گزارش شود.

لرد موریس از دادستان‌های سابق عضو پارلمان انگلیس یکی از افرادی است که از کامرون خواست مانع انتشار گزارش چیلکات شود.

این گزارش تحقیقاتی به رهبری سرجان چیلکات در حال حاضر شش سال به طول انجامیده و هزینه‌ای برابر با 10 میلیون پوند داشته است.

سرجان چیلکات در ژانویه سال جاری میلادی در نامه‌ای به کامرون تاکید کرد که تمامی پیشرفت‌های اساسی در تکمیل گزارشش صورت گرفته اما پذیرفت که امکان ندارد.

گزارشش پیش از انتخابات پارلمانی مه سال جاری میلادی منتشر شد. در حال حاضر ممکن است دست کم 12 ماه دیگر برای انتشار این گزارش طول بکشد.

لرد موریس‌، کامرون را برای ارزیابی این مساله که رئیس و اعضای گزارش تحقیقاتی چیلکات را اخراج کرده و از یکی از وزرای کابینه بخواهد تا مکانیسمی را برای تهیه یک گزارش داخلی بر مبنای مدارک و شواهد جمع آوری شده، فراهم کند،‌ تحت فشار گذاشته است.

مساله تاخیر تازه در انتشار گزارش چیلکات باعث واکنش‌های شدید آنگس رابرتسون‌، رهبر گروه پارلمانی حزب ملی اسکاتلند شد.

وی افزود: ما باید به دنبال این گزارش مشکل آفرین یک بیانیه پارلمانی را درباره وضعیت گزارش چیلکات ارائه دهیم. تاخیر بیشتر در انتشار گزارش چیلکات کاملا غیرقابل قبول است و باعث نگرانی صدها هزار مردمی می‌شود که جنگ عراق بر زندگی آن‌ها تاثیر گذاشته است.

رابرتسون ادامه داد: این گزارش باید فورا به طور کامل منتشر شود. عدم انتشار آن طبق پیشنهاد لرد موریس کاملا غیرقابل قبول است. جنگ عراق یک فاجعه سیاست خارجی بود که پیامدهای آن هنوز در روزهای کنونی احساس می‌شود. پاسخ‌ها درباره این فاجعه دیر شده و تاخیر بیشتر در خصوص انتشار این گزارش یک ظلم دموکراتیک است.

تونی بلر‌، نخست وزیر سابق انگلسی که انتظار می‌رود در این گزارش از وی انتقاد شود بارها این مساله را که مسئول تاخیر انتشار این گزارش است رد کرد.

وی در ژانویه سال جاری میلادی به نمایندگان پارلمان گفت: همه ما در دولت دوست داریم شاهد انتشار گزارش چیلکات باشیم‌، اما از آنجایی که این یک گزارش مستقل محسوب می‌شود، کنترل آن از دستان ما خارج است انتشار این گزارش به نفع انگلیس است تا تمامی جزئیات را دیده و از آنها درس گرفته و مطمئن شود که این اشتباهات دیگر در آینده تکرار نمی‌شوند.

انتهای پیام

کد N857977

وبگردی