آفتاب

وال استریت‌ژورنال: چشم سرمایه‌گذاران خارجی به ایران است

وال استریت‌ژورنال: چشم سرمایه‌گذاران خارجی به ایران است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: با توجه به نزدیک شدن به آخرین مرحله از مذاکرات ایران و گروه 1+5، سرمایه‌گذاران چشم انتظار ورود به بازار ایران در صورت لغو تحریم‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: چندین نهاد سرمایه‌گذاری هستند که ورود به بازار ایران را ارزیابی می‌کنند، اگر چه ایران برای این کار یک کشور پر ریسک محسوب می‌شود. با این حال آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذارهای‌ مشترک و استخدام کارکنانی در این محیط تجاری در حال تغییر هستند.

دومینک بوکر اینگرام یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری شارلمان کپیتال انگلیس است که به تازگی به ایران سفر کرده است تا اقتصاد در حال رشد این کشور را با وجود تحریم‌های بین‌المللی سخت برای سرمایه گذاری بررسی کند.

او در این باره گفت: من به کشورهای زیادی رفته‌ام که رو به رشد و پررونق هستند و این مساله فوق‌العاده به نظر می‌آید، اما هرگز کشوری را با زیرساخت‌های ایران ندیده‌ام.

به نوشته وال استریت ژورنال، بازار سهام 100 میلیارد دلاری ایران با توجه به این که محدودیت برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد یک تمرکز اصلی است. علاوه بر این، بیش از 300 شرکت در فهرست بورس تهران وجود دارد که دارای مدیریت متخصص هستند و با توجه به تلاش‌های‌شان برای رشد در طول سال‌های تحریم‌ انعطاف خوبی دارند.

ایران و گروه 1+5 در حال تلاش برای دستیابی به یک توافق جامع تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن هستند که بر اساس آن برنامه‌ هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور محدود خواهد شد. اما هنوز شکاف‌هایی بر سر دسترسی به سایت‌های نظامی و جدول زمانی لغو تحریم‌ها وجود دارد.

اکنون با توجه به افزاش امیدواری‌ها برای حصول این توافق ده‌ها شرکت تجاری دیگر وجود دارند که هیات‌هایی را از زمان حصول توافق اولیه ژنو میان تهران و قدرت‌های جهانی به منظور بررسی ایران به این کشور فرستاده‌اند.

شرکت شارلمان کپیتال که یک نهاد سرمایه‌گذاری بزرگ با سرمایه‌ای بالغ بر 2.28 میلیارد دلار محسوب می‌شود در ابتدای ماه آوریل یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک را برای آغاز سرمایه‌گذاری‌های متمرکز در ایران امضاء کرد.

بر خلاف شرکت‌های چند ملیتی، شرکت‌هایی چون شارلمان و شرکت سرمایه‌گذاری فرست فرایتر مستقر در لندن که در آمریکا حضور ندارند با محدودیت کم تری روبه‌رو هستند. چون محدودیت‌ها برای تعامل با ایران در آمریکا بسیار سخت‌تر از اروپاست.

با این حال سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از ریسک سیاسی مصون نیستند. تاکنون چند بانک خارجی به اتهام نقل و انتقالات مالی با ایران از سوی آمریکا جریمه شده‌اند. اما به گفته این سرمایه‌گذاران خارجی، ایران یکی از بهترین فرصت‌ها برای ورود به یک بازار جدید در بلند مدت است.

انتهای پیام

کد N857961

وبگردی