آفتاب

«آخرین تلاش» یونان و وام دهندگان شکست خورد

«آخرین تلاش» یونان و وام دهندگان شکست خورد

آخرین فرصت دولت یونان برای توافق با اروپایی‌ها با هدف خروج از بحران مالی از دست رفت و این کشور به خروج از حوزه یورو یک گام نزدیکتر شد؛ احتمالا وزرای دارایی این حوزه روزپنجشنبه تصمیمات دشواری را برای یونان اتخاذ می‌کنند.

آخرین فرصت دولت یونان برای توافق با اروپایی‌ها با هدف خروج از بحران مالی از دست رفت و این کشور به خروج از حوزه یورو یک گام نزدیکتر شد؛ احتمالا وزرای دارایی این حوزه روزپنجشنبه تصمیمات دشواری را برای یونان اتخاذ می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز‌، مذاکرات برای خاتمه دادن به بن بست میان یونان و وام دهندگان بین المللی بار دیگر روز یکشنبه به شکست انجامید و رهبران اروپایی ناامیدی خود را از روند مذاکرات اعلام کردند‌، بدین ترتیب آتن یک قدم به سمت قصور در پرداخت بدهی که آینده آن را در حوزه یورو تهدید می‌کند،‌ نزدیکتر شد.

مقام‌های اتحادیه اروپا مسوولیت این شکست را به گردن آتن انداخته و می‌گویند که آنها هیچ طرح تازه‌ای را برای تامین بازپرداخت 1/6 میلیارد یورو بدهی صندوق بین المللی پول(آی ام اف) تا پایان ماه جاری ارائه نکردند. در واکنش به این اتهام زنی‌، یونان به تندی پاسخ داد که هنوز آماده ادامه مذاکرات است اما مقام‌های اتحادیه اروپا و آی ام اف می‌گویند که مجاز به مذاکرات بیشتر نیستند. آتن نیز در مقابل تاکید دارد که هرگز تسلیم در خواست‌هایی مبنی بر کاهش بیشتر دستمزدها و حقوق بازنشستگی نمی‌شود.

یک منبع آگاه از روند مذاکرات گفت: این بسیار ناامید کننده و ناراحت کننده است این آخرین تلاش برای حل اختلافات بود اما شکاف عقاید بسیار زیاد است. طرفین می‌توانند درباره حل شکاف گفت‌وگو کنند اما این یک اقیانوس اختلاف است.

دوطرف اذعان دارند که گفت‌وگوها کمتر از یک ساعت به طول انجامیده است. در پی آنچه آخرین فرصت برای یافتن راه حل نامیده می‌شود کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا گفت که وزرای دارایی حوزه یورو روز پنحشنبه این هفته درباره این مساله رایزنی خواهند کرد. در شرایطی که حصول هیچگونه توافق فنی‌ای محتمل نیست‌، وزرای دارایی حوزه یورو احتمالا تصمیمات سیاسی دشواری را درباره عضویت یونان در این اتحادیه اتخاذ خواهند کرد. ناکامی در نگه داشتن یونان در یورو آن هم پس از سال‌ها مذاکرات طاقت فرسا و دو وام اضطراری به ارزش 240 میلیارد یورو آتن را به سمت یک مسیرناشناخته سوق می دهد و ضربه‌ای مهلک به پروژه جاه طلبانه اتحادیه اروپا وارد می آورد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر جوان یونان هفته گذشته تاکید کرد که وی سازش‌های درد آوری برسر ریاضت اقتصادی و اصلاحات در ازای آزادی پول را می‌پذیرد. اما کمیسیون اروپا پس از مذاکرات اعلام کرد که پیشنهادهای یونان همچنان ناتمام است. در همین حال زیگمار گابریل‌، رئیس سوسیال دموکرات‌های آلمان‌، گفت: بحران یونان صبرما را لبریز می‌کند.

سخنان هشدار دهنده این مقام ارشد آلمانی می‌تواند به این معنا باشد که یونان باید نهایتا از منطقه یورو خارج شود.

وی در مقاله‌ای برای روزنامه بیلد آلمان نوشت: ما می‌خواهیم به یونان کمک کنیم و آنها را در یورو نگه داریم اما نه تنها وقت در حال از دست رفتن است بلکه صبر کل اروپا هم در حال لبریز شدن است. در هر جای اروپا این احساس به وجود آمده است که دیگر بس است! حال تصویر خروج یونان از حوزه یورو بسیار واضح‌تر می‌شود.

انتهای پیام

کد N857913

وبگردی