آفتاب
سردار گرجی در سلسله نشست‌های هم اندیشی نخبگان:

اولین مشخصه تروریسم مدرن استفاده ابزاری از مذهب است

اولین مشخصه تروریسم مدرن استفاده ابزاری از مذهب است

فرمانده حفاظت سپاه با بیان اینکه تروریسم مدرن مشخصاتی دارد گفت: اولین مشخصه تروریسم مدرن استفاده ابزاری از مذهب است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی اصغر گرجی در سلسله نشست‌های هم اندیشی نخبگان برای برگزاری دومین کنگره بین المللی ۱۷ هزار شهید ترور که صبح امروز در دانشکده پیامبر اعظم(ص) دانشگاه جامع امام حسین برگزار شد، اظهار داشت: ترور در لاتین به معنای ایجاد رعب و ترس است و تروریست کسی بوده که رعب و وحشت ایجاد می کند.

فرمانده حفاظت سپاه با بیان اینکه تروریست دارای کاربردهای مختلفی دارد گفت: کاربرد سیستماتیک، ارعاب و خشونت و پیش بینی ناپذیر بودن بر ضد مردم، حکومت یا افراد برای دستیابی به خواسته های سیاسی است.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها قصد دارند ترور را به مسلمانان، انقلاب اسلامی و فلسطین ربط دهند در صورتی که این طور نیست و ترور ریشه ۴ هزار ساله دارد.

سردار گرجی با بیان اینکه ما بعد از جنگ جهانی دوم حدود ۸ هزار اقدام تروریستی ثبت شده در دنیا داریم خاطر نشان کرد: ۸۵ درصد اقدامات تروریستی انجام شده هیچ ارتباطی به دین و مذهب ندارد و از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۱۸۸ عملیات  انتحاری تروریستی توسط مسلمانان ثبت شده است و جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از قربانیان این ترورها به حساب می آید.

فرمانده حفاظت سپاه با بیان اینکه تروریسم به دنبال اجبار اراده خود است گفت: اراده تروریسم حذف افراد به شکل هدفدار یا کور است.

وی گفت: حرکت صهیونیست ها با ترور شروع شد و با ترور در سال ۱۹۴۰ توانست زمین‌هایی را در فلسطین اشغالی خریداری کند.

سردار گرجی با بیان اینکه تروریسم سه ویژگی مشترک دارد افزود: هر عمل تروریستی دارای قصد، هدف و معنا است و ایجاد رعب و وحشت دومین ویژگی تروریسم است.

فرمانده حفاظت سپاه ادامه داد: سومین ویژگی تروریسم این است که برای موفقیت همیشه یک قلعه جغرافیایی یا فکری برای عناصر خود تهیه می کند و این عناصر را به سوی هدف می فرستد.

وی تصریح کرد: در تروریسم قدیمی که در آن افراد خاص مورد هدف قرار می گرفتند هدف درون یک سرزمین وجود داشت.

سردار گرجی گفت: دومین ویژگی تروریسم قدیمی این است که از کشتار مردم به عنوان عامل فشار استفاده می شد و در نهایت اگر به هدف برسد آن اقدام تروریستی به یک اقدام سیاسی تبدیل می شود.

فرمانده حفاظت سپاه با بیان اینکه در تروریسم مدرن به انواع مسائل و ترورها دست زده می شود اظهار داشت: ترورهای مدرن ممکن است فراملی و حتی بین المللی باشد.

وی با بیان اینکه تروریسم مدرن مشخصاتی دارد گفت: اولین مشخصه تروریسم مدرن استفاده ابزاری از مذهب است. دومین مشخصه اینکه در نوع جنگ تروریسم جدید هم ملت ها مورد هدف قرار می گیرند و هم دولت ها. سومین مشخصه اینکه از روش هایی استفاده می شود که پیام های دینی، سمبلیک و مذهبی دارد مثل حمله به مکان مقدس حرمین عسگریین و کاظمین.

سردار گرجی چهارمین مشخصه تروریسم را این طور بیان کرد که ساختار تروریسم قدیمی هرمی بوده و ساختار تروریسم جدیدی سلولی است.

وی گفت: پنجمین مشخصه تروریسم مدرن استفاده از شیوه های آموزشی نوین مثل اینترنت برای آموزش ساخت مواد منفجره و بمب ها است، همچنین ششمین مشخصه تروریسم مدرن استفاده از تکنولوژی های مدرن و سلاح های غیر متعارف بوده و همچنین آخرین مشخصه این تروریسم اینکه قبلا گروههای تروریستی وارد فعالیت های اقتصادی مثل قاچاق و مواد مخدر نمی شدند اما هم اکنون این طور نیست.

فرمانده حفاظت سپاه  در پایان خاطرنشان کرد: ترور در اسلام به هیچ وجه به رسمیت شناخته  نشده و در قرآن نیز منع شده است و همچنین پیامبر اعظم(ص) هرگز اجازه ترور و تروریسم را نداده اند.

کد N857743

وبگردی