آفتاب

دستگیری عاملان شکار 2 بز وحشی در چهارمحال و بختیاری

دستگیری عاملان شکار 2 بز وحشی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دو متخلف شکار غیرمجاز شناسایی و تحویل دستگاه قضایی شدند.

«شهرام احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان موفق به شناسایی دو متخلف شکار و صید غیرمجاز شدند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضایی و با همکاری مأموران انتظامی بخش ناغان و در جریان بازرسی از منزل دو نفر متخلف، مأموران موفق شدند اجزای لاشه دو رأس کل یا بز وحشی را کشف و ضبط کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: متخلفان که ساکن دهستان مشایخ از بخش ناغان شهرستان کیار بودند برای طی مراحل قانونی تحویل دستگاه قضایی شدند.

به گزارش ایسنا، کَل و بُز (Capra aegagrus) گونه‌ای از بز کوهی است. نرها که کَل نامیده می‌شوند شاخ‌های بلند و شمشیر مانندی دارند. این حیوان جد بز اهلی است و در نتیجه بز اهلی هم از نظر علمی زیرگونه‌ای از کل‌ و بز محسوب می‌شود.

کَل‌ و بزها معمولا در گله‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که تعداد آنها گاهی به ۵۰۰ رأس هم می‌رسد. بزغاله‌ها بلافاصله پس از تولد توانایی راه رفتن را دارند و در شش ماهگی از شیر گرفته می‌شوند. ماده‌ها بین یک و نیم تا دو ونیم سالگی و نرها بین سه‌ونیم تا چهار سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر این پستانداران علفخوار نیز ۱۲ تا ۲۲ سال است. این حیوان علوفه، بوته‌ها و سرشاخه درختان تغذیه می‌کند. معمولاً صبح زود و اوایل غروب در مجاور صخره‌ها به چرا می‌پردازد.

تا اوایل دهه ۱۳۶۰ دسته‌های بزرگی از این حیوان در اکثر مناطق کوهستانی ایران مشاهده می‌شد اما به علت شکار با استفاده از سلاح‌های ساچمه‌زنی و جنگی، تله‌گذاری در اطراف چشمه‌ها و گرفتن آنها توسط سگ، در سال‌های اخیر جمعیت آن در اکثر زیستگاه‌های کشور به شدت روبه کاهش گذاشته و در بسیاری از مناطق در شرف انقراض قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N857681

وبگردی