آفتاب

مورالس خطاب به اروپا: از شر نفوذ سیاسی آمریکا خلاص شوید

مورالس خطاب به اروپا: از شر نفوذ سیاسی آمریکا خلاص شوید

رئیس‌جمهوری بولیوی گفت: کشورهای اروپایی باید خود را از سلطه سیاسی آمریکا و دیکته‌های صندوق بین‌المللی پول رها کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی در مصاحبه با پایگاه خبری راشاتودی گفت: بسیار متاسفم که برخی کشورها به جای آزاد کردن خود از قید و بند امپراتوری آمریکای شمالی، همچنان فرمانبرداری می‌کنند و سلطه را می‌پذیرند.

وی افزود: ما می‌خواهیم برای آزاد کردن خود از قید سلطه امپریالیستی و ذهنیت استعماری که به دنبال هژمونی است، ائتلافی را با اروپا به سرانجام برسانیم.

وی خطاب به اروپا تاکید کرد که آنها باید خود را از قید نفوذ سیاسی آمریکا خلاص کنند و به لحاظ اقتصادی خود را از دیکته صندوق بین‌المللی پول رها کنند.

مورالس گفت: همه چیز اینجا در آمریکای لاتین خوب است؛ بولیوی به دلیل استقلال سیاسی با رشد اقتصادی چشمگیری روبه‌رو شده است. آمریکا دیگر از طریق سفارتخانه خود بر کشورها نظارت نمی‌کند و برای ما تصمیم نمی‌گیرد.

به گفته وی شمار اروپایی‌های مستقر در آمریکای لاتین طی چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: رشد نرخ بیکاری در اروپا بسیار نگران‌کننده است. به همین دلیل است که شمار اروپایی‌هایی که به آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب می‌آیند، افزایش یافته است.

مورالس همچنین بر اهمیت برابری اجتماعی تاکید کرد و گفت که این مساله به مهمی صلح جهانی است و از اتحادیه اروپا درخواست کرد تا برنامه‌های اجتماعی برای مقابله با فقر طرح‌ریزی کند.

وی درخصوص روابط روسیه - آمریکا نیز گفت که سیاست کنونی واشنگتن بر «توسعه نظامی» متمرکز شده است.

مورالس افزود: ما از تلاش روسیه برای حفاظت از تمامیت ارضی خود حمایت می‌کنیم و در همین حال کاملاً اختلافات موجود در اوکراین را درک می‌کنیم.

به گفته وی، آمریکا همچنان از کودتای دولتی و دیکتاتوری نظامی برای تحمیل سیاست خود در راستای تامین منافع ژئوپولتیکی استفاده می‌کند.

انتهای پیام

کد N857651

وبگردی