آفتاب

موافقت آژانس با تبدیل قزاقستان به بانک سوخت هسته ای

موافقت آژانس با تبدیل قزاقستان به بانک سوخت هسته ای

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با درخواست دولت قزاقستان برای ایجاد و عملیاتی کردن بانک اورانیوم کمتر غنی سازی شده موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، این بانک سوخت هسته ای قرار است مکانیزمی تضمین شده برای اعضای این نهاد بین المللی فراهم کند تا در صورتی که نتوانستند در بازار جهانی برای خود سوخت هسته ای تهیه کنند، از این بانک این سوخت را خریداری کنند.

اورانیوم کمتر غنی سازی شده به اورانیوم کمتر از ۵ درصد غنی سازی شده گفته می شود که سوخت معمول مورد نیاز رآکتورهای اتمی در سراسر جهان است. شورای حکام همچنین توافق ترانزیتی را با دولت روسیه امضا کرده که براساس آن حمل و نقل سوخت هسته ای تولید و نگهداری شده در بانک سوخت قزاقستان از طریق خاک این کشور انجام شود.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: نتیجه این دو موافقت نامه که امروز به تصویب شورای حکام آژانس رسید، نقطه عطفی برای این پروژه مهم است و ما را قادر به اجرای این پروژه در مقیاس کامل آن خواهد کرد.

این در حالی است که شورای حکام آژانس درخواست عملیاتی کردن بانک سوخت هسته ای را در تاریخ سوم دسامبر ۲۰۱۰ تصویب کرده بود. قزاقستان در روز ۲۹ جولای ۲۰۱۱ پیشنهاد میزبانی از این بانک سوخت را مطرح کرد و از آن زمان در حال گفتگو با این نهاد بین المللی درباره جزییات این پروژه بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
[div id='__if72ru4sdfsdfruh7fewui_once']     
کد N857189

وبگردی