آفتاب

تردید قانونگذاران آمریکایی در مورد فرستادن سربازان بیشتر به عراق

تردید قانونگذاران آمریکایی در مورد فرستادن سربازان بیشتر به عراق

تصمیم باراک اوباما برای اعزام چند صد مربی نظامی آمریکایی به عراق تردید مقامات جمهوری‌خواه و دموکرات این کشور را که می‌گویند این اقدام برای برگرداندن روند جنگ علیه داعش در عراق و سوریه کافی نیست، در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، دولت آمریکا اخیرا اعلام کرد بالغ بر 450 سرباز آمریکایی را در یک پایگاه نظامی جدید در استان الانبار مستقر می‌کند تا به مشاوره‌دهی و کمک‌رسانی به نیروهای عراقی و همچنین آموزش و تجهیز نیروهای قبایل سنی برای مبارزه با داعش بپردازند.

مقامات دولت آمریکا می گویند این راهبرد جدیدی نیست بلکه ارتقای راهبرد فعلی است. با اضافه شدن این سربازان مجموع سربازان آمریکایی در عراق که مجاز به جنگ علیه داعش هستند به سه هزار و 550 تن می‌رسد.

ست مولتون، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که یک تفنگدار دریایی سابق بوده، گفت: که با این اقدام مخالف است و تاکیدکرد آمریکا نیازمند راهبردی برای مقابله با تنش‌های فرقه ای میان دولت عراق و سنی های این کشور است.

مولتون در مصاحبه با شبکه سی ان ان در روز پنجشنبه گفت:‌ ما پیش از آنکه جان تعداد بیشتری از جوانان آمریکایی را به خطر بیاندازیم نیازمند یک راهبرد سیاسی بلند مدت جدی برای عراق هستیم.

وی افزود: تنها راه شکست دادن داعش از بین بردن خلاء سیاسی در عراق است که موجب رشد آن‌ها شد. ما با آموزش سربازان عراقی نمی‌توانیم عرصه سیاست عراق را ترمیم کنیم.

همچنین دونکان هانتر، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و از کهنه‌کاران جنگ عراق نیز با این گفته موافق است.

وی عنوان کرده که دولت آمریکا تنها افراد را به مشکل مشغول می‌کند و تلاش می‌کند تا مسأله را لاپوشانی کند .

از طرف دیگر ژنرال ری اودیرنو که فرماندهی سربازان آمریکایی در عراق را بر عهده داشته و یکی از مشاوران کلیدی عراق است گفت:‌ دولت عراق نتوانسته است گروه های مختلف را در کنار یکدیگر بیاورد. تا زمانی که شما این مشکل را حل نکنید هر چقدر نیرو مستقر کنید اهمیتی نخواهد داشت.

نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا می گویند، آمریکا بدون تغییر دادن راهبردش در عراق با اضافه کردن نیروهای بیشتر کمکی به رفع مشکل نمی‌کند. آن‌ها از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواستند تا اجازه دهد نیروهای امریکایی، نیروهای عراقی را در جنگ همراهی کنند تا به آن‌ها مشاوره دهند و در صورت لزوم دستور به حمله هوایی دهند و در همین حال مستقیما نیروهای کرد و سنی را مسلح سازند.

رایان زینکه، یک نماینده دیگر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که فرمانده سابق نیروهای ویژه دریایی بوده گفت:‌ رئیس جمهور ما باید بپذیرد راهی که ما در عراق در پیش گرفته‌ایم شکست خورده است. اضافه کردن سربازان بیشتر بدون اینکه ما سیاست خود را تغییر دهیم تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح شدند که دو مقام ارشد سابق دولت اوباما نیز پذیرفته‌اند باید تلاش بیشتری درباره وضعیت عراق انجام شود.

لئون پانتا، وزیر دفاع سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه پی بی اس گفت: من فکر می‌کنم ما نیازمند نیروی ویژه بیشتر هستیم تا نه تنها به عملیات ضدتروریسم کمک کنند بلکه به هدف‌گیری ها نیز کمک کنند. من فکر می‌کنم ما باید تضمین کنیم که سلاح هم به دست نیروهای کرد و هم به دست نیروهای سنی برسد.

همچنین میشل فلورنوی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا نیز خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم در عراق تاثیر بیشتری داشته باشیم باید به نیروهایمان اجازه دهیم در جریان عملیات‌ها ، زمانی که عراقی‌ها عملا وارد نبرد می‌شوند به آن‌ها مشاوره دهند و همچنین آن‌ها بتوانند در صورت لزوم خواهان حملات هوایی شوند.

انتهای پیام

کد N857022

وبگردی