آفتاب

شاخص اهداء خون در مازندران بالاتر از میانگین کشوری

شاخص اهداء خون در مازندران بالاتر از میانگین کشوری

مدیرکل انتقال خون مازندران میزان مشارکت بانوان را کمتر از پنج درصد اعلام و اظهار کرد: شاخص کشوری اهداکنندگان مستمر خون 52 درصد است و مازندران با 59 درصد دارای شاخص بالاتری از میانگین کشوری است.

اسماعیل پوریانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار کرد: در دو سال اخیر در استان در زمینه تولید خون و فرآورده‌های خونی به خودکفایی رسیده‌ایم و نیاز به واردکنندن خون و فرآورده‌های آن از دیگر استان‌ها نداریم.

وی با تقدیر از فتوای علمای دین درباره اهداء خون و فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه اظهار کرد: نیاز بیماران خاص استان همچون تالاسمی، هموفیلی، بیماران دیالیزی و سرطان 100 هزار واحد خونی در سال است که در استان از طریق اهداء مستمر تامین می‌شود.

پوریانی 59 درصد از اهداکنندگان خون در سال گذشته را اهداکنندگان مستمر دانست و گفت: شاخص کشوری اهداکنندگان مستمر خون 52 درصد است و شاخص استان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی ادامه داد: شاخص اهداء خون کشور به ازای هر 1000 نفر 27 نفر است و در استان مازندران این رقم 43 نفر به ازای هر 1000 نفر است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام آمار اهداکنندگان خون در سال گذشته گفت: در سال 93 نزدیک به 159 هزار نفر مراجعه‌کننده به مراکز اهدا خون در مازندران ثبت شده که از این تعداد 132 هزار نفر موفق به اهدا شدند و 180 هزار واحد خون و فرآورده‌های آن تهیه و تحویل مراکز بهداشتی و درمانی استان شد.

وی با اعلام رشد 1.6 درصدی اهداء خون در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یادآور شد: در دو ماه ابتدای سال نیز از 27 هزار و 400 نفر مراجعه‌کننده برای اهدا 23 هزار و 305 نفر موفق به اهداء خون شدند که 30 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان تحویل شد.

پوریانی میزان مشارکت اهداکنندگان خون که به طور مستمر اقدام به اهداء خون می‌کنند را در دو ماه اخیر 60 درصد اعلام کرد و گفت: 13هزار و 722 نفر از اهداکنندگان امسال در زمره اهداکنندگان مستمر بوده‌اند که از این تعداد فقط 606 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی میزان مشارکت بانوان را کمتر از پنج درصد اعلام و اظهار کرد: بانوان سالم‌ترین اقشار جامعه را تشکیل می‌دهند و نیاز به مشارکت آنان در اهداء خون احساس می‌شود.

این مسئول افزود: عمده‌ترین نگرانی خانم‌ها ترس از کم خونی است ولی در مراکز اهدا خون پزشکان حضور دارند و با بررسی شرایط مراجعه‌کنندگان اقدام به دریافت خون خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون سالم‌ترین خون‌ها را دریافت می‌کند، گفت: بر اساس مرجع کشوری از کسانی که اقدام به حجامت می‌کنند به دلیل امکان وجود برخی عفونت‌ها در خون این افراد، به مدت یک سال خون دریافت نمی‌شود.

پوریانی گروه‌های خونی منفی را بیشترین نیاز سازمان انتقال خود عنوان کرد و گفت: بیشترین اهداکنندگان و مصرف‌کنندگان داری گروه خونی 0+ هستند.

وی با بیان اینکه 24 خردادماه که روز جهانی اهداکنندگان خون است، تصریح کرد: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، اهداکنندگان اهدا را به ایام خاص و شب‌های قدر موکول نکنند زیرا نیاز به خون به ایام خاص مربوط نیست و پایگاه‌های اهداء خون در این ایام بعد از افطار نیز اقدام به دریافت خون می‌کنند.

انتهای پیام

کد N856523

وبگردی