آفتاب

کنترل ارتش لیبی بر پایگاه‌های داعش در شهر درنه

کنترل ارتش لیبی بر پایگاه‌های داعش در شهر درنه

همزمان با ادامه درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان تندرو و نیروهای داعش در شمال لیبی، «ارتش ملی» این کشور اعلام کرد که بر پایگاه‌های استراتژیک داعش در شهر درنه، تسلط یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع محلی در شهر درنه لیبی اعلام کردند که درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان تندرو که کنترل شهر درنه در شرق لیبی را در دست دارند، رخ داده و جنگنده‌های «ارتش ملی لیبی» پایگاه‌های وابسته به داعش در این شهر را بمباران کردند.

به گزارش منابع فوق، این درگیری‌ها که وارد روز پنجم خود شده میان گروه موسوم به "شورای مجاهدان درنه" و داعش است.

همزمان نیروهای ارتش ملی لیبی کنترل پایگاه‌های استراتژیک داعش در ورودی‌های شهرک «راس الهلال» در درنه را در دست گرفتند.

فرج البرعصی، مسوول نظامی منطقه «الجبل الاخضر» اعلام کرد که نیروهای ارتش ملی توانستند کنترل منطقه «الشفشانه»، «عرقوب الباب»، «العرقوب الابیض» و مناطق میان ساحل و کوه الاخضر را در دست بگیرند و در عملیاتی ویژه خطوط دفاعی داعش را درهم بشکنند.

عشایر لیبیایی و شاهدان عینی نیز اعلام کردند که مسیر ساحلی میان شهر درنه و راس الهلال صحنه تحرکات نگران کننده داعش است و این تروریست‌ها پرچم‌های سیاه خود را بر پشت‌بام منازل و ساختمان‌های مسکونی در شهرک راس الهلال نصب کرده‌اند.

با وجود تحرکات داعش در شهر درنه و رأس الهلال، منابع نظامی نگران اقدامات بعدی داعش در اطراف شهرک «زله» و احتمال حمله ناگهانی این گروه به چاه‌های نفتی در این شهرک هستند.

شبه‌نظامیان لیبیایی پس از سقوط قذافی کنترل بیشتر مناطق این کشور را در دست گرفتند و همواره با هم درگیر هستند. داعش نیز اخیراً کنترل مناطقی در لیبی از جمله شهر سرت را در دست گرفته است.

در حال حاضر نیز دو دولت در لیبی مشغول فعالیت هستند یکی دولت لیبرال طبرق که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و یکی دولت طرابلس وابسته به شبه‌نظامیان است. لیبیایی‌ها تاکنون مذاکرات زیادی را برای حل بحران کشور برگزار کرده‌ند اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند.

همزمان با این تحولات التهامی العبدولی، معاون وزیر امور خارجه تونس درخصوص ربوده شدن 10 کارمند کنسولگری این کشور در طرابلس لیبی گفت: مذاکرات با ربایندگان در طرابلس موفقیت‌آمیز بوده و اگر اتفاقی غیرمنتظره رخ ندهد به زودی آزاد می‌شوند.

وی تاکید کرد که روند مذاکرات را با یکی از ربایندگان پیگیری کرده و شرط اول دولت تونس آزادی بازداشت‌شدگان و پس از آن صحبت کردن درخصوص درخواست‌های ربایندگان از جمله آزادی ولید القلیب یکی از رهبران گروه فجر لیبی است که کنترل طرابلس را در اختیار دارد.

دولت عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی شبه‌نظامیان فجر لیبی را عامل ربودن کارمندان کنسولگری تونس می‌داند.

وزارت خارجه لیبی ضمن محکوم کردن ربوده شدن کارمندان تونسی اعلام کرد که این اقدام بزدلانه نقض قوانین و معاهده‌های بین‌المللی است.

الحبیب الصید، نخست‌وزیر تونس نیز اعلام کرد که دولت وی از نزدیک مساله ربوده شدن کارمندان تونسی را پیگیری می‌کند.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی در کنگره منحل شده، لیبی نیز از سلامتی ربوده‌شدگان خبر داد و گفت: ربایندگانی که هویتشان مشخص نشد خواهان توضیحاتی درخصوص دلایل بازداشت ولید القلیب هستند.

اخیراً یک گروه مسلح به کنسولگری تونس در لیبی حمله کرده و 10 تن از کارمندان آن را ربود. افراد مسلح خواهان آزادی ولید القلیب در ازای آزادی این کارمندان هستند.

انتهای پیام

کد N856277

وبگردی