آفتاب

تلاش پنتاگون برای توسعه روابط نظامی با چین

تلاش پنتاگون برای توسعه روابط نظامی با چین

وزیر دفاع آمریکا در دیدار با یکی از ژنرال‌های ارشد چین ضمن بازگو کردن درخواست واشنگتن برای توقف جزیره‌سازی‌های پکن در دریای چین جنوبی، تاکید کرد: پنتاگون همچنان متعهد است تا روابط نظامی با چین را توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با ژنرال فان چانگلانگ، معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین بر تعهدش نسبت به توسعه روابط نظامی پایدار و اساسی میان واشنگتن و پکن تاکید کرد.

پنتاگون افزود: این مساله بر مبنای تمایل مشترک برای تعمیق همکاری در زمینه‌های کمک‌های بشردوستانه، واکنش در مقابل بلایای طبیعی، حفاظت از صلح، مقابله با دزدی دریایی و همچنین مدیریت سازنده اختلافات است.

در ادامه این بیانیه آمده است: اشتون کارتر نگرانی‌های آمریکا درباره تنش‌ها در دریای چین جنوبی را بازگو، از چین و تمامی مدعیان رقیب خواست تا جزیره‌سازی‌ها و نظامی کردن مناطق مورد مناقشه را متوقف و از راه‌حل صلح‌آمیزی مطابق با قوانین بین‌الملل پیروی کنند.

کارتر همچنین بار دیگر متعهد شد تا سپتامبر سال‌جاری میلادی به یک اتفاق‌نظر درخصوص تفاهم‌نامه‌ای با هدف کاهش خطر رویدادها هنگامی که هواپیماهای دو کشور همجوار عملیات انجام می‌دهند، دست یابند.

فان چانگلانگ به کارتر گفت، ساخت‌وسازهای چین در دریای چین جنوبی غالباً به منظور بهبود شرایط زندگی برای حفاظت بهتر از تمامیت ارضی‌اش است.

وی افزود: چین حق دارد در قلمرو خودش ساخت‌وساز کرده و نیرو مستقر کند.

فان چانگلانگ ضمن درخواست از آمریکا برای توقف اقدامات نظامی‌اش در دریای چین جنوبی گفت: مساله دریای چین جنوبی تنها اختلال در روابط میان چین و آمریکا است و هر دو طرف باید بیشتر فکر کرده و به مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بزرگتر و مهم‌تر توجه کنند.

حضور فان چانگلانگ در پنتاگون بخشی از سفر یک هفته‌ای‌اش به آمریکا است که شامل دیدار با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید نیز بوده است.

انتهای پیام

کد N856063

وبگردی