آفتاب
سفیر اندونزی در گفتگو با مهر:

ایران و اندونزی اقتصاد مکملی دارند/زمینه‌های همگرایی میان دو کشور

ایران و اندونزی اقتصاد مکملی دارند/زمینه‌های همگرایی میان دو کشور

«دیان ویرنجوریت» ایران را کشوری با ثبات و متفاوت از کشورهای دیگر منطقه دانسته و تصریح کرد ایران و اندونزی دارای اقتصادهای مکملی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزها با نزدیک شدن به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن که زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای دائم بین ایران و گروه ۱+۵ شاهد در جریان بودن مذاکرات جدی بین طرف ها هستیم. با نزدیک شدن به پایان این ضرب الاجل مذاکرات از حساسیت بیشتری برخوردار شده و برخی از اختلافات و شکاف ها بین طرفین نمود بیشتری پیدا کرده است موضوعاتی از قبیل بازدید از مراکز نظامی ایران که تهران با آن مخالفت کرده است.

همچنین قرار است در روزهای آتی اولین کنفرانس گفتگوهای صلح یمن در ژنو برگزار شود. 

در همین راستا گفتگویی با «دیان ویرنجوریت» سفیر اندونزی در ایران درباره تحولات منطقه در حوزه یمن و مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی و همچنین روابط دو کشور ایران و اندونزی داشته ایم که مشروح آن در زیر آمده است.

در طول زمان حضور شما در ایران به عنوان سفیر اندونزی چه گام هایی را در راستای توسعه روابط دو کشور ایران و اندونزی برداشتید؟

من سالهاست که در ایران هستم اما باید صادقانه بگویم که توسعه روابط ایران و اندونزی کار بسیار سختی است. چراکه ذهنیت های متفاوتی بین ما وجود دارد. مردم در اندونزی خیلی درباره ایران چیزی نمی دانند و هر آنچه که می دانند را از رسانه های غربی  گرفته اند. اطلاعاتی که آنها از ایران دریافت کرده اند بسیار غلط و اشتباه است. آنها فکر نمی کنند ایران مانند بقیه کشورهای منطقه است. آنها فکر می کنند ایران خیلی بی ثبات است و با خطر جنگ داخلی مواجه است. اینها چیزی است که در ذهن مردم اندونزی نقش بسته است. من در سالهای گذشته خیلی سعی کردم که به مردم اندونزی بگویم که ذهنیتشان کاملا غلط است و ایران یک کشور بسیار با ثبات است. در 3 سال گذشته برای متقاعد کردن مردم اندونزی و مقامات دولتی اندونزی تلاش های زیادی کردم تا در ایران کارهایی بکنند زیرا ما ظرفیت های زیادی داریم امکانات و داریی های ما مکمل همدیگر هستند. ما نیاز به نفت و گاز و محصولات پتروشیمی شما داریم و شما هم به کاغذ، روغن پالم و لاستیک ما نیاز دارید. ایرانی ها هم ذهنیت مناسبی از اندونزی ندارند آنها فکر می کنند که اندونزی یک کشور دور افتاده است اما امروزه فاصله دیگر مسئله و مشکل محسوب نمی شود. امروز خوشحالم که بگویم بعد از سال ها توجهات دو طرف نسبت به هم در حال افزایش است تا همکاری ها و تعاملات رادر تمامی عرصه ها بیشتر کنند. اخیراً وزیر اقتصاد اندونزی دیداری از ایران داشت و گفتگوهایی با مقامات عالیرتبه ایرانی درباره چگونگی غلبه بر تحریم ها داشت.

همانطور که میدانید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در جریان است. با توجه به اختلافات و شکاف های موجود بین دو طرف بر سر نحوه بازرسی ها و لغو تحریم ها، آینده این مذاکرات را چگونه می بینید آیا فکر می کنید بتوانیم به توافق دست یابیم یا خیر؟

به سوال شما از دو جنبه جواب می دهم. اول به عنوان یک دیپلمات من باید خوش بین باشم زیرا در دیپلماسی همه چیز امکان پذیر است. اما به عنوان یک شهروند عادی من باید واقع گرا باشم. بله شما درست می گویید شکاف بین ایران و گروه 1+5 بسیار زیاد است و حل و فصل این اختلافات کار آسانی نیست. همینطور در کنار این اختلافات افرادی تند رو در آمریکا و اروپا هستند که نمی خواهند شاهد دستیابی به این توافق باشند.

به اعتقاد من با وجود تحریم ها زندگی باید ادامه داشته باشد و اندونزی در این خصوص باید کاری بکند تا بتواند روابط متقابلی با ایران داشته باشد. بله تحریم ها یک مانع هستند اما ما برای خروج از آنها باید راهی پیدا کنیم. من نمی خواهم بگویم که مذاکرات هسته ای در آینده نزدیک به نتیجه خواهند رسید و ما باید برای توسعه روابط دو جانبه راه پیدا کنیم.

اگر توافقی بین ایران و غرب به دست آید تاثیر آن بر روابط ایران و اندونزی چه خواهد بود؟

این مسئله ای است که من را نگران می کند. تحریم برای ما فرصت زیادی ایجاد می کند. ما دو کشور بزرگ اسلامی هستیم و اقتصادمان مکمل هم هستند. ما قبل از اینکه تحریم ها برداشته شوند باید کاری بکنیم در غیر اینصورت ایران و اندونزی نخواهند توانست کاری بکنند و اندونزی بطور خودکار پشت سر گذاشته خواهد شد. من معتقد هستم ایران به خاطر پتانسیل هایی که دارد مورد علاقه و توجه بسیاری از کشورها است.

این روزها خبرهایی از تلاش این گروه تروریستی برای جذب نیرو در کشورهای آسیای جنوب شرقی و اندونزی به گوش می رسد. دولت اندونزی برای ممانعت از این تلاش داعش چه اقداماتی انجام داده است؟

اندونزی بزرگترین کشور اسلامی جهان است و بطور کلی یک کشور میانه روی اسلامی است. اما مشکل اینجا است که ما شماری عناصر رادیکال داریم. جمعیت زیادی از این افراد داریم که بیشتر آنها بی سواد هستند و در مناطق دورافتاده روستایی زندگی می کنند و چیزی در برنامه تحولات جدید جهان نمی دانند و وقتی آموزه ای رادیکال به آنها می رسد و آنها را تحت آموزش قرار می دهد آنها باور می کنند که این یک آموزه واقعی است و کورکورانه به آن آموزه ها عمل می کنند زیرا آنها چیزی از اسلام واقعی نمی دانند. بله داعش در تلاش است اما خوشبختانه دولت اندونزی برخورد محکمی در این خصوص داشته است زیرا داعش یک گروه تروریستی است و ما باید با آن مبارزه کنیم و اجازه ورود داعش به اندونزی را نخواهیم داد. اما با اینحال برخی اتباع اندونزی برای جنگیدن برای این گروه به سوریه، ترکیه و عراق رفته اند.

در روزهای آتی شاهد اولین کنفرانس گفتگوهای صلح یمن خواهیم بود. آیا فکر می کنید این کنفرانس منجر به حل و فصل بحران یمن خواهد شد؟

مشکل یمن و دیگرکشورهای منطقه مداخله قدرت های خارجی در این کشورها است و این مداخلات خیلی عمیق است. راه حل بحران یمن باید بر اساس عزم یمنی ها باشد یعنی یمنی ها باید خودشان در میان خودشان و برادرانشان به گفتگو بپردازند و نباید تحت تاثیر کشورهای دیگر باشند. تحت نفوذ دیگران بودن موجب موفقیت نخواهد شد. به شمال آفریقا نگاه کنید از زمان آغاز انقلاب های عربی هیچ یک از این کشورها به ثبات دست نیافته اندو علت آن مداخله کشورهای خارجی است.

در هفته های گذشته «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن صحبت هایی درباره نقض حقوق بشر توسط ائتلاف سعودی در یمن کرده است. آیا فکر می کنید سازمان ملل بتواند گزارشی درباره نقض حقوق بشر در یمن توسط سعودی ها تهیه کند با توجه به اینکه سعودی ها حامی قوی مثل آمریکا در سازمان ملل دارند؟

سازمان ملل در بسیاری از موارد استاندارهای دوگانه دارد به ویژه در خصوص مسائل حقوق بشر. پشت گرم بودن به حل مسئله یمن توسط سازمان ملل جوابی برای این بحران نیست. جواب در میان خود مردم یمن است. نقض حقوق بشر معانی مختلفی برای مردم مناطق مختلف دارد. اکثر وقت ها آمریکا و سازمان ملل در این خصوص استانداردهای دوگانه بکار گرفته اند. تعریف آنها از حقوق بشر بر اساس هنجارها و منافع خودشان است.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N856006

وبگردی