آفتاب
حق شناس در گفتگو با مهر:

دولت مسائل اقتصادی را با مذاکرات گره نزند/امکان عدم توافق رابدهیم

دولت مسائل اقتصادی را با مذاکرات گره نزند/امکان عدم توافق رابدهیم

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه قطعا مسائل اقتصادی نباید به توافق هسته ای گره بخورد گفت: دولتی که شعارش تدبیر است باید خود را برای بدترین وضعیت آماده کند و یک درصد امکان عدم توافق را بدهد.

محمدجواد حق شناس عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عملکرد دوساله دولت یازدهم اظهار کرد: بعد از دو سال عملکرد دولت تدبیر و امید اگر بخواهیم دولت را ارزیابی کنیم باید یادمان باشد که زمانی تطبیق دولت با یک وضعیت آرمانی صورت می گیرد اما زمانی این تطبیق را با وضعیتی که دولت آن را تحویل گرفته است انجام می شود. در آن زمان شاید بتوانیم قضاوت منصفانه تر و منطبق با واقعیات را انجام دهیم.

وی افزود: من فکر می کنم زمانی که دولت جدید آمد در حوزه اقتصادی شاخص ها کاملا روشن بود و رشد اقتصادی در سال آخر دولت دهم نزدیک به منفی ۶ درصد رسیده بود. اتفاقی که شاید ملت ایران تنها در دوران جنگ دوم جهانی تجربه کرده بودند.

عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: در آن مقطع تورم به ۴۰ درصد رسید که حداقل در ۲۰ سال اخیر رقمی بود که کشور تجربه نکرده بود و روابط سیاسی ایران با دنیا در بدترین وضعیت خود بود و هماهنگی میان قوا نیز در شرایط بدی قرار داشت و یادمان نرفته است که رئیس جمهور به مجلس رفت و آن فیلم را پخش کرد و آن اتفاقات افتاد.

حق شناس ادامه داد: مباحث مربوط به کشف فسادهایی که شکل گرفته هم از دیگر مواردی است که یکی از نقاط به شدت نگران کننده در تاریخ جمهوری اسلامی هم به لحاظ حجم و به هم به لحاظ گستره فسادهاست.

وی تاکید کرد: در این شرایط دولت آمد و کار را تحویل گرفت، رئیس جمهور هم اشاره کرد که ما امروز مشغول آواربرداری هستیم، بنابراین آواربرداری کار سختی است و ما اولین کاری که باید انجام دهیم این است که سطح توقعات خود را تنظیم کنیم و آن را خیلی افزایش ندهیم.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: نخبگان نیز باید جامعه را به این سمت هدایت کنند چراکه افزایش سطح توقعات ممکن است کارآمدی دولت را به لحاظ ارزیابی دچار مشکل کند و به کلان مدیریتی کشور لطمه بزند.

وی افزود: اگر ما سطح توقعات را کاهش دهیم می توانیم بگوییم دولت یک عملکرد قابل قبول و قابل دفاع داشته است و در عین حال با نقدهایی که وجود دارد می تواند وضعیت خود را در دوسال آینده بهبود بخشد تا بتواند به درصد بیشتری از خواسته های مردم توجه کند و وعده هایی که به مردم داده است را عملی سازد.

حق شناس با بیان اینکه قطعا مسائل اقتصادی و معیشتی نباید به مذاکرات هسته ای گره بخورد گفت:ما در مشکلاتی که در نتیجه حداقل 5 قطعنامه ای که علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و آنها را ورق پاره خواندند تردیدی نداریم و می دانیم که در صورت رفع تحریم ها اقتصاد بهبود پیدا خواهد کرد اما در عرصه سیاست و تعامل هایی که وجود دارد باید یک درصد امکان عدم تحقق توافق را بدهیم.

حق شناس گفت: دولتی که شعارش تدبیر است قطعا باید خودش را برای بدترین وضعیت آماده کند به همین دلیل همان قاعده ای که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ترسیم شده است شاید یک وجوه خوشبینانه داشته باشد.

عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: به نظر من در قاعده عملکرد باید به سمت ریاضت مقاومتی یا اقتصاد ریاضتی حرکت می کردیم و در عین حال مداکرات هسته ای را پیش می‌بردیم که در آن صورت می توانستیم دست قوی تری را در مذاکرات داشته باشیم.

کد N855973

وبگردی