آفتاب
تحلیل بین‌الملل؛

آیا داعش قادر به تحقق «فتح الفتوح» در سوریه و عراق است

آیا داعش قادر به تحقق «فتح الفتوح» در سوریه و عراق است

بسیاری از تحلیلگران معتقدند داعش بدون حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خارجی حتی یک روز هم قادر به بقا در سوریه و عراق نخواهد بود و اقدام رسانه‌ها در بزرگنمایی قدرت این گروه چیزی جز یک جنگ روانی نیست.

عراق بود و تکفیریها توانستند در این حمله اهداف خود را محقق کرده و به صورتی کاملا غافلگیرانه و غیر منتظره موصل را به اشغال خود درآورند. در آن سوی میدان داعش همچنین از حدود یک سال گذشته موفق شد بر شهر الرقه سوریه سیطره یابد؛ سیطره ای که تا به امروز نیز ادامه دارد به گونه ای که الرقه پایتخت داعش در سوریه نام گرفته است. اما شائبه ای که پس از تسلط داعش بر شهرهای موصل و الرقه در عراق و سوریه به اذهان متبادر می شود این است که آیا این گروه تروریستی قادر است روند پیشروی های خود را به همین صورت ادامه داده و شهرهای دیگر در عراق و سوریه را یکی پس از دیگری به اشغال خود درآورد؟

بسیاری از تحلیلگران به این سؤال پاسخ منفی می دهند. آنها معتقدند که تسلط داعش بر شهر موصل به دنبال حضور نیروهای نفوذی در ساختار ارتش عراق و همچنین عدم مسئولیت پذیری مسئولان عراقی در قبال تحولات میدانی این کشور صورت گرفته است. از سوی دیگر تسلیح این گروه تروریستی توسط آمریکا و برخی دولت های منطقه و همچنین تأمین منابع مالی آنها می تواند نقش بسزایی در پیشروی های گاه و بی گاه این گروه تروریستی داشته باشد. از سوی دیگر تداوم حضور داعش در شهرها و مناطقی که اشغال کرده است نیز دلایل خاص خود را دارد. اعضای گروه تروریستی داعش با انجام اقدامات وحشیانه علیه مردم مانند اقداماتی چون کشتار دسته جمعی، زنده به گور کردن، شکنجه های طولانی مدت و ... نوعی ترس و وحشت را به جان مردم می اندازند تا جایی که آنها خود را در برابر این گروه تروریستی عاجز از هرگونه تحرک می بینند. برخی افراد دیگر نیز فریب وعده های مالی تروریست های تکفیری داعش را خورده و با آنها دست همکاری می دهند. بنابراین نمی توان گفت که داعش به خودی خود از قدرت بالایی برخوردار است، زیرا اگر عوامل بیرونی مانند خیانت ها و عدم مسئولیت پذیری ها وجود نداشت این گروه هیچگاه نمی توانست بر شهرهایی مانند موصل سیطره یافته و به حکمرانی خود در آن ادامه دهد.

نبردهای محور مقاومت با تروریست های داعش طی سال های اخیر این واقعیت را به اثبات رسانده است که قدرت اعضای داعش در صورت مبارزه سرسختانه بسیار شکننده است. نمونه بارز این مسأله را می توان در شکست مفتضحانه داعشی ها در شهر  «لقصیر» در مرزهای سوریه و لبنان جستجو کرد.

برخورداری تروریست های داعش از تجهیزات جنگی پیشرفته از جمله تانک ها و خودروهای زرهی و ... این سؤال را به ذهن متبادر می کند که یک گروه تروریستی چگونه ممکن است چنین تسلیحاتی را برای خود فراهم آورد. پاسخ بسیار ساده است چرا که کشورهایی نظیر ترکیه و آمریکا به بهانه ارسال سلاح برای تروریست های داعش در سوریه بارها به صراحت اعلام کرده اند که بر سر تسلیح و آموزش «مخالفان مسلح در سوریه» توافق کرده اند. این در حالی است که مقامات واشنگتن و آنکارا به خوبی می دانند که در صورت ورود تسلیحات به خاک سوریه و یا عراق، داعش اولین گروهی است که این تسلیحات به دست آن می رسد. از سوی دیگر گاهی اوقات اخباری مبنی بر ارسال سلاح برای افراد مسلح در عراق توسط بالگردهای آمریکایی به گوش می رسد. این بدان معناست که نفوذ تروریست های داعش در نقاط مختلف عراق و سوریه با توقف حمایت تسلیحاتی از آنها به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد. در واقع قدرت تکفیریهای داعش در پول و سلاحی خلاصه می شود که توسط طرف های خارجی به دست آنها می رسد.

اقدامات تروریستی داعش در نقاطی که بر آنها سیطره پیدا می کند به خوبی نشان می دهد که این گروه تروریستی به دنبال جلب رضایت مردم و جذب آنها به سمت خود نیست. تروریست های داعش مدعی هستند در مناطقی که بر آنها تسلط پیدا کرده اند، مردم از آنها حمایت می کنند؛ این در حالی است که حمایت مردم یا از روی ترس و وحشت از اقدامات تروریستی این گروه است و یا از روی فریفته شدن به اموال و دارایی های این گروه.

هم اکنون برخی از رسانه های حامی گروه تروریستی داعش با ایجاد جنگ روانی و انتشار برخی اخبار به دنبال القای این مسأله هستند که اعضای داعش در ماه مبارک رمضان پیش رو دست به «فتح الفتوح» در عراق و سوریه خواهند زد. این رسانه ها مدعی هستند که داعش در ماه مبارک رمضان اعلام موجودیت کرد و در همین ماه بود که موفق شد بر شهر موصل عراق سیطره یابد، از همین رو باید منتظر فتح الفتوح آن در ماه مبارک رمضان پیش رو بود. نکته ای که در این زمینه حائز اهمیت به نظر می رسد این است که تروریست های داعش با وجود تطهیر ساختار ارتش عراق از وجود نیروهای نفوذی و بعثی و ادامه مبارزه نظامیان ارتش سوریه با تکفیریها در نقاط مختلف این کشور، دیگر نمی توانند مانند گذشته در سوریه و عراق جولان دهند. پیشروی های محور مقاومت در مبارزه با این گروه در منطقه القلمون لبنان و ادامه عمیات نیروهای مردمی و ارتش عراق در شهر الرمادی واقع در استان الانبار عراق گواه بر این مسأله است.

عاملی که بیش از هرچیزی قدرت پوشالی گروه تروریستی داعش را در هم شکست و از پیشروی های آن در عراق جلوگیری کرد، فتوای مرجعیت این کشور یعنی آیت الله سیستانی بود. هنگامی که آیت الله سیستانی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ فتوایی جهاد کفایی علیه تروریست های تکفیری داعش صادر کردند، نیروهای مردمی عراق از تمامی اقشار ساکن این کشور بر اساس فتوای ایشان برای مبارزه با این گروه تروریستی آماده شدند. فتوای مرجعیت عراق که اکنون یک سال از آن می گذرد درست در برهه ای از زمان صادر شد که داعش در حال تبدیل شدن به قدرتی شکست ناپذیر بود. ورود نیروهای مردمی به صحنه نشان داد که داعش نتوانسته است با جنایت های خود ـ که برخی آن را وحشتناک تر از جنایت های قرون وسطی ـ می دانند، رعب و وحشت را به جان مردم انداخته و مانع حضور آنها در میدان نبرد شود.

به اعتقاد تحلیلگران اکنون نیز اگر داعش برنامه ای برای حمله به برخی اماکن مذهبی در عراق و یا سوریه داشته باشد بدون شک «فتح الفتوح» از آن نیروهای مردمی خواهد بود و نه این گروه تروریستی که حیات آن به پول و سلاح دیگران وابسته است.

کد N855934

وبگردی