آفتاب

سفیر پیشین ایران در آلمان: باید از ما بخواهند که برویم سوریه و عراق را آرام کنیم

سفیر پیشین ایران در آلمان: باید از ما بخواهند که برویم سوریه و عراق را آرام کنیم

سفیر پیشین ایران در آلمان، انگلیس و هلند معتقد است: ایران به عنوان ابرقدرت منطقه ای می تواند نقش میانجی و آرام کننده کشورهای منطقه را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید شمس الدین خارقانی، سفیر اسبق ایران در آلمان، انگلیس و هلند که هفته پیش میهمان کافه خبر خبرآنلاین بود دربارۀ نقش منطقه ای ایران می گوید:  در دوره آقای احمدی نژاد نگاه مان تقابلی بود، امروز باید با تمام دنیا تعامل کنیم و جایگاه مان را ارتقا دهیم. باید از ما بخواهند که عراق را آرام کنیم؛ چون قادریم. باید از ما بخواهند که برویم و سوریه را آرام کنیم. ما قادر به انجام این کار هستیم. ما نباید اجازه دهیم که آمریکایی ها وارد این کار شوند.

خارقانی که زمانی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته ای در دولت اصلاحات نیز بوده می‌گوید: منظورم وظیفۀ ژاندارمی نیست؛ ایران باید رسالت ابرقدرتی منطقه ای خود را انجام دهد. ولی این مسئله باید با درخواست باشد و نه با زور. ما با مصر و عربستان نباید دعوا داشته باشیم. آنها کوچکتر از آنی هستند که ما با آنها دعوا داشته باشیم. ما باید از بالا به آنها نگاه کنیم. ولی یک نکته هست و اینکه آمریکایی ها تا متوجه نشوند که جایگاه منطقه ای ما جایگاه قابل کنترل برای آینده است و سود برای آینده منطقه داشته باشد، سعی می کنند که این مذاکرات را به نتیجه نرسانند. و گرنه بحث هسته ای به ما هو هسته ای به طور کامل حل است. امروز تقریبا 99% مسائل نوشته شده است و آماده امضاء است.

این دیپلمات پیشین وزارت خارجه می افزاید: تجربه ثابت کرده، ما هر زمان که قدرت داشتیم توانستیم در سازمانهای بین المللی گروههای همفکر ایجاد کنیم و جلوی ابرقدرتها را بگیریم. زمانی که ضعیف بودیم هیچ کسی طرف ما نیامد. در یک دهه اخیر در زمان دولتهای نهم و دهم برای اینکه نتوانستیم در سازمانهای بین المللی گروههای همفکر ایجاد کنیم بیشترین فشار را متحمل شدیم و بیشترین قطعنامه ها علیه ما صادر شد. آیا واقعا آرمانهای انقلاب اینست؟


مشروح کافه خبر با حضور سید شمس الدین خارقانی را اینجا بخوانید

4952

کد N855846

وبگردی