آفتاب

نزاع سیاستمداران آمریکا بر سر افشای نقش سعودی در 11سپتامبر/ دادستان آمریکا بن‌لادن را نجات داده بود

نزاع سیاستمداران آمریکا بر سر افشای نقش سعودی در 11سپتامبر/ دادستان آمریکا بن‌لادن را نجات داده بود

جرج تنت، رییس سابق سیا اسنادی را افشا کرده که از دست داشتن دادستان کل آمریکا در زمان کلینتون در نجات اسامه بن لان از مرگ پرده برداشته است.

زهرا خدایی:  یک هفته پس از گزارش روزنامۀ تایمز مبنی بر تلاش کنگره برای مجبور کردن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر افشای اسناد 11 سپتامبر  مربوط به ارتباط سعودی ها با عوامل حادثه تروریستی یازده سپتامبر که جمهوریخواهان برای پنهان نگاه داشتن آن تلاش های زیادی کرده بودند، جرج تنت رییس سابق سیا اسنادی را رو کرده که از دست داشتن دادستان کل آمریکا در زمان کلینتون در نجات اسامه بن لان از مرگ پرده برداشته است.

روزنامه انگلیسی تایمز هفته گذشته با اشاره به وجود یک گزارش رسمی محرمانه آمریکا که نشانگر دست داشتن سعودی ها در جریان حمله یازدهم سپتامبر است، نوشته بود: کاخ سفید تحت فشار است تا این گزارش محرمانه را منتشر کند.

باب گراهام که در زمان تهیه این گزارش رسمی، رییس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا بوده، می گوید که تحقیقاتی که با هدایت وی صورت گرفت، مشخص ساخته است که سعودی ها سرمایه گذار اصلی در فاجعه 11 سپتامبر بوده اند. این افشاگری می تواند هزینه سنگینی برای جمهوریخواهان و موقعیت آنها داشته باشد.

اما نکته جالب اینجاست که یک فصل 28 صفحه ای از این گزارش رسمی آمریکا به دلیل اینکه انگشت اتهام به سوی خاندان سعودی اشاره رفته توسط جورج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا ویرایش شده است.

باب گراهام در گفت و گو با روزنامه تایمز گفته بود: ویرایش این 28 صفحه سبب گردید تا عربستان سعودی را بیش از پیش جسوتر کرده تا به سرمایه گذاری در ترور منابع انسانی ادامه دهند.

وی معتقد است: با این پوشش سیاسی همچنین برخی از عوامل سعودی به انتشار قرائت اسلام افراط گرانه وهابی ادامه داده و از طرفی دیگر به تزریق منابع مالی و انسانی به گروه القاعده و فازهای ابتدایی داعش اهتمام ورزیده اند.

به رغم اینکه ریاض تاکنون هر گونه دست داشتن در جریان حمله یازدهم سپتامبر را رد کرده، اما انتشار این 28 صفحه می تواند هزینه سنگینی برای سعودیها و به خصوص جمهوریخواهان برای پنهان کردن نقش آنها داشته باشد.

گفته می شود جورج بوش پسر دستور داده که این فصل از گزارش ویرایش شود، چرا که در آن منابع و راهکارهایی را فاش می سازد که تلاش آمریکا برای به کرسی نشاندن جنگ علیه تروریسم را دشوار می سازد.

افشای این اسناد که می تواند ضربه مهلکی از سوی دمکراتها به جمهوریخوهان باشد، از این حیث حائز اهمیت است که کاخ سفید فشارهای خود بر عربستان سعودی را شدت بخشیده و از سویی تلاش می کند تا در عرصۀ داخلی نیز این اجماع را نیز ایجاد کند که عامل گسترش تروریسم در منطقه و جهان سعودیها و سرمایه گذاری های آنهاست.

این در حالیست که دولت اوباما و رویکرد وی در حوزۀ سیاست خارجی نیز انتقادات زیادی را طی ماههای اخیر از سوی جمهوریخواهان به همراه داشته و آنها سعی کرده اند با رو کردن چنین اسنادی موقعیت دمکراتها را تضعیف کنند. 

اما قائله به اینجا ختم نمی شود؛ در مقابل جمهوریخواهان نیز دست به کار شده اند و به تازگی سندی فاش شده که نشان می دهد در زمان بیل کلینتون نیز دولت آمریکا در مقطعی به القاعده خدمت رسانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی اسپیوتنیک، دادستان کل آمریکا، در زمان دولت بیل کلینتون، مانع از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده شده بود و این ادعایی است که رییس پیشین سازمان سیا آنرا مطرح کرده است. 

طبق سند طبقه بندی شده که به تازگی از سوی جرج تنت، رییس پیشین سیا فاش شده، جنت رینو، دادستان پیشین آمریکا، از چهره های مهم و برجسته ای بود که در سال 1998 راه را بر سرویس های اطلاعاتی آمریکا (سیا) بست تا آنها نتوانند بن لادن را ترور کنند.
جنت رینو، 76 ساله در زمان ریاست جمهور بیل کلینتون از سال 1993 تا 2011 دادستان کل آمریکا بوده است و تنها فردی است که در تاریخ آمریکا بیشترین سنوات خدمت در این نهاد مهم آمریکایی را دارد.

تنت در یک نامه مورخ 9 جون 2005 خطاب به بازپرس کل سیا در این باره می گوید: من و رییس بخش مبارزه با تروریسم سازمان سیا دادستان کل را ملاقات کردیم و درباره عملیات ترور بن لادن وی با او صحبت کردیم.

تنت می گوید برای او کاملا واضح و روشن است که دادستان کل و همکارانش اصلا به عملیات مرگبار برای کشتن و یا گرفتن بن لادن و همکارانش فکر نمی کرده و تنها تماشاگر بوده است. 

نامه هایی که تنت فاش کرده بخش مهمی از سندهای طبقه بندی شده ای است که 500 صفحه از آنها گزارش بازپرس کل سازمان سیا است و بیانگر وجود مشکلات عدیده در سرویس های اطلاعاتی آمریکا پیش از وقوع حملات 11 سپتامبر است.

تحلیل گران بر این باورند که در آستانۀ آغاز کمپین های تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری جمهوریخواهان و دمکراتها تلاش می کنند با افشای اسنادی از این دست شانس و اقبال خود را افزایش دهند.

4952

کد N855845

وبگردی