آفتاب
روحانی/11/:

اگر آنها که می‌خواهند توافق را بهم بزنند، آثار خوب آن را ببینند تجدیدنظر می‌کنند

اگر آنها که می‌خواهند توافق را بهم بزنند، آثار خوب آن را ببینند تجدیدنظر می‌کنند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس جمهور در تکمیل پاسخ خود نسبت به سوالی درباره برخورد آمریکا برای مبارزه با داعش، گفت:آمریکایی ها در این یک سال که گروهک های تروریستی حمله به موصل را آغاز کردند انجام طرح هایی از جمله ائتلاف مبارزه با داعش را ادعا کردند. واقعیت این است که ادعاها تاکنون ادعاهای توخالی بوده است و در عراق آنچه تاکنون جلوی تروریست را گرفته ملت و ارتش عراق بوده است و ایران هم به سهم خود در این زمینه کمک کرده است.

وی ادامه داد: ما اثری از کشورهایی که ائتلاف درست کردند و ادعای ایجاد پایگاه را دارند، نمی‌بینیم. کشورهای منطقه از جمله عراق،سوریه و یمن باید روی پای خود بایستند و ما هم هر کمکی که باید انجام دهیم، انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اجلاس پاریس و کشورهای گروه 7 و در راستای تعهدات بین‌المللی نقش ایران در مبارزه با داعش بیشتر خواهد شد و آیا شاهد پایان داعش خواهیم بود،‌گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی برای کمک به عراق بیش از گذشته آماده کمک است و این کمک می تواند سیاسی،‌اقتصادی و حتی نظامی در قالب مستشاری و یا نیازمندی برای تسلیحاتشان باشد.

روحانی ادامه داد: ایران و عراق دو کشوری هستند که از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مذهبی قرن‌ها در کنار هم بودند و ما وظیفه خود می‌دانیم در برابر تروریسم از عراق حمایت کنیم. ما حتما معتقدیم گروه‌های تروریستی در نهایت شکست می خورند اما در عین حال آن‌ها برای مردم و تمدن در منطقه دردسر آفرین هستند. لذا همه باید برای نابودی آن‌ها تلاش کنیم چرا که موضوع تروریسم می‌تواند یک معضل برای کل منطقه و جهان باشد.

خبرنگاری با اشاره به اظهارنظر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه نگارش متن توافق نهایی با کندی نگران کننده پیش می‌رود، از روحانی پرسید آیا دلواپس نیستید که بعد از توافق افرادی در آمریکا و ایران اجرای توافق را در دست‌انداز بیندازند؟ رئیس جمهور گفت:‌ ما نه علام الغیوبیم که از آینده خبر داشته باشیم و نه قدرت مطلقه هستیم که بتوانیم همه مشکلات عالم و از جمله ایران و آمریکا را حل و فصل کنیم اما ما سابقه توافق ژنو را داریم. این توافق را در زمان کوتاه‌تری دو طرف اجرا کردیم و کسانی هم بودند که می خواستند آن را بهم بزنند.

وی ادامه داد: برخی کشورها فکر می‌کنند اگر این توافق شکل بگیرد قدرت ایران در منطقه بیشتر می‌شود که البته اشتباه می‌کنند. ما نمی خواهیم به کسی در منطقه تجاوز کنیم. این مشکلی است که ممکن است که پیش روی ما قرار بگیرد ولی اگر توافق انجام بگیرد همه دولت‌های امضاکننده به ویژه بعد از مهر تائید در سازمان ملل نسبت به آن متعهد هستند.

رئیس جمهور گفت: همیشه برای اجرای اهداف ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. آنهایی که می خواهند توافق را بهم بزنند اگر آثار خوب آن را ببینند در تصمیم خود تجدید نظر می‌کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا نگران تخریب دولت پس از توافق نهایی نیستید،گفت: اولا در این توافق وقتی به قدم های آخر می رسیم کار بسیار سخت می‌شود. همین جمله ای که به نقل از مقامات یکی از کشورها گفته شد مبنی بر اینکه حرکت برای نگارش متن نهایی توافق کند شده مقداری طبیعی و مقداری هم غیرطبیعی است. ما باید تحمل کنیم و همه تلاشمان را برای رسیدن به هدف نهایی بکار بگیریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه معیار خواست ملت ما است، افزود: ملت خواهان این است که یک توافق عزتمندانه حاصل شود بنابراین این راه را باید با همه توان ادامه دهیم.

وی افزود: اینکه عده ای تحت عنوان نقد دنبال تخریب هستند،‌وجود دارد اولا مردم باید قضاوت کنند که عده‌ای با لباس نقد به تخریب نپردازند. نقد باید مشفقانه و برای اصلاح باشد اما تخریب با دروغ،‌تهمت، حرف های ناصحیح و ادبیاتی که با اخلاق و دین ما سازگار نیست همراه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید تخریب کنندگان را به نقد دعوت کنیم، گفت: عکس العمل ما بهترین راه است مردم اگر در برابر تخریب عکس العمل درست انجام دهند تخریب گران مسیر خود را ادامه نخواهند داد.

وی گفت: تشویش اذهان عمومی کار نادرستی است ضمن اینکه نقد مشفقانه کار خوبی است. اینکه ما خودمان را بی نقص می دانیم حرف نادرستی است زیرا این دولت معصوم نیست و اشتباهاتی دارد اما اینکه گفته شود ما کار استبدادی انجام می دهیم نیز نادرست است.

ادامه دارد...

کد N855651

وبگردی