آفتاب

چرا اسراییل از مذاکرات هسته ای جاسوسی می کند؟

چرا اسراییل از مذاکرات هسته ای جاسوسی می کند؟

هر دیپلماتی از اولین درس هایی که می آموزد، این است که باید احتمال دهد در هر کجای دنیا در حال جاسوسی از او هستند و هر لحظه و هر جا احتمال آن که از آن ها جاسوسی شود وجود دارد.

علا یاری: هر دیپلماتی از اولین درس هایی که می آموزد، این است که باید احتمال دهد در هر کجای دنیا در حال جاسوسی از او هستند و هر لحظه و هر جا احتمال آن که از آن ها جاسوسی شود وجود داردو در این بین همه می آموزند چگونه باید رفتار کنند که مانع از جاسوسی از خود شوند.

این روزها خبری به قوت در حال پخش شدن است، که رژیم صهیونیستی سعی کرده، از مذاکرات هسته ای جاسوسی کند، این تلاش بر این استوار بوده است که سعی شده با فرستادن ویروس در سیستم ها، آن ها را هک کرده و بتواند فیلم های دوربین ها را ببیند، یا بشنود در مذاکرات چه می گذرد.

در نگاه اول برای کسی که به مسئله آشنا نباشد، اتفاق بزرگی به نظر می آید و این گونه احساس می شود، که مذاکرات و محتوای آن لو رفته است.
گام اول طرف ایرانی وجود دارد، یقیناً تیم مذاکره کننده و دقتی که در امر جاسوسی دارند، تمام مباحث خود را در رزیدانس سفیر در جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اتریش و یا سوییس گذرانده اند، طبیعی است نکته ای را که برایشان مهم بوده، در اتاق های هتل مطرح نکرده اند، یقیناً طرف غربی هم به این گونه رفتار کرده اند.

اما این قضیه یک سمت دیگر هم دارد، آمریکایی ها و فرانسوی ها، مدعی هستند شریک اسراییلی خود را در جریان مذاکرات می گذارند و همواره قبل و یا بعد از هر دور مذاکرات به سرزمینهای اشغالی سفر می کنند و یا آن که تلفنی آن ها را مطلع می سازند، و این کاملاً طبیعی است در مذاکراتی به چنین اهمیت، تمام کشورهایی که منافع آن ها به گونه ای از آن متاثر می شود، سعی کنند به نحوی از محتوای جلسه مطلع شوند.

حال این سوال پیش می آید، که مگر مشخصاً آمریکایی ها بارها اعلام نکرده اند، مسئولین رژیم غاصب صهیونیستی را از محتوای جلسات مطلع می سازند، پس این رژیم چرا دست به چنین کاری زده است؟
بسیار سخت به نظر می آید در اتاق مذاکرات، دوربین فیلمبرداری ان لاین و یا گوشی های تلفن همراه وجود داشته باشد، یقیناً اتاق مذاکرات با پرده های ویژه ای که مانع از خروج صدا از اتاق می شود، پوشیده شده است، پس اسراییل سعی داشته از بیرون اتاق مذاکرات جاسوسی کند، اما چرا؟

رژیم صهیونیستی از ابتدای مذاکرات، با دیده ی تردید و ترس به آن نگاه می کرد، چرا که با صورت گرفتن توافق این رژیم در وضع بدی قرار می گرفت، ایرانی که از انزوای بین المللی خارج شده، تحریم هایش برداشته شده و به پول های بلوکه شده اش دست پیدا کرده، یقیناً مانع جدی برای تنفس رژیم صهیونیستی خواهد بود و یقیناً خط مقاومت به شدت تقویت خواهد شد.
موساد و همه ی جاسوسان بین المللی طبیعی است، که سعی کنند از مذاکرات جاسوسی کنند، و همان طور که همه می دانند، معمولاً جاسوسی ها لو نمی رود و اگر لو برود، سعی می شود به گونه ای آن ها را رد کرد و یا در سکوت خبری از کنار آن گذشت.

لو رفتن جاسوسی رژیم صهیونیستی می تواند به چند معنا باشد، اول آن که این رژیم از آن چه در مذاکرات می گذرد، خشنود نیست و سعی کرده با انتشار این خبر، ضربه ای به جریان مذاکرات بزند و به نحوی در مذاکرات خلل ایجاد کند و امنیت روانی مذاکرات را زیر سوال ببرد. دوم آن که دیپلمات های غربی همه ی آن چه مهم بوده را در اختیار رزیم صهیونیستی قرار نداده اند و این ؤزیم سعی کرده با این حرکت این پیغام را به آن ها بدهد، که ما از این عدم هماهنگی مطلع و نا خشنودیم. حالت سومی هم وجود دارد، رژیم صهیونیستی در حال منزوی شدن است، غربی ها با کشف جاسوسی این رژیم و خبری کردن آن سعی کرده اند، این رژیم را تحت فشار قرار دهند، تا در توافق کارشکنی ایجاد نکند و با فشار رسانه ای و جو روانی ایجاد شده، این رژیم را وادار کنند، توافق احتمالی را بپذیرد.

فارغ از آن چه که در اثر این جاسوسی ها برای رژیم صهیونیستی به دست آمده، طبیعی است دیپلمات های غربی و سران این کشور ها پاسخ حرکت اسراییل را خواهند داد، و اسراییل شدیداً پس از این اتفاقات تحت تاثیر فشار رسانه ای و جو روانی علیه خود قرار می گیرد.

4949

کد N855561

وبگردی