آفتاب

"عمر البشیر در نشست اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ شرکت می‌کند"

"عمر البشیر در نشست اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ شرکت می‌کند"

منابع آگاه در دفتر ریاست جمهوری سودان اعلام کردند رئیس جمهوری این کشور که از سوی اینترپل تحت پیگرد است، در نشست سران آفریقایی در شهر ژوهانسبورگ شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نشست سران اتحادیه آفریقا فردا (یکشنبه) و پس فردا (دوشنبه) در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

در همین راستا، منابع مسئول در ریاست جمهوری سودان اعلام کردند که عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور در کنفرانس سران اتحادیه آفریقا شرکت خواهد کرد و مقدمات برای مشارکت وی در این کنفرانس فراهم شده است.

قرار بود بکری حسن صالح، معاون البشیر، نماینده سودان در این نشست باشد.

مشارکت البشیر در نشست سران اتحادیه آفریقا به منزل به چالش کشیدن مجدد دیوان کیفری بین‌المللی است که در سال 2009 حکم بازداشت وی را به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی در دارفور صادر کرد و البشیر از آن زمان تاکنون تحت پیگرد پلیس بین الملل (اینترپل) است.

با این حال خبرگزاری رسمی سودان (سونا) اعلام کرده که البشیر در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه صنایع سودانی شرکت خواهد کرد و ریاست جمهوری سودان به طور رسمی سطح مشارکت این کشور در کنفرانس اتحادیه آفریقا اعلام نکرده است. سودان از کشورهای آفریقایی خواسته تا در راستای اجرای درخواست اتحادیه آفریقا، از دیوان کیفری بین‌المللی کناره گیری کنند.

کمال اسماعیل، یکی از مسئولان وزارت خارجه سودان از وزرای خارجه کشورهای آفریقایی خواست تا ضمانت‌های لازم برای کناره گیری این کشورها از دیوان کیفری بین‌المللی را فراهم آورند و وزرای آفریقایی طی نشست خود در ژوهانسبورگ با این مساله موافقت کرده‌اند.

کمال اسماعیل اعلام کرد: ما امیدواریم که در کنفرانس سران در ژوهانسبورگ شاهد "مراسم دفن دیوان کیفری بین‌الملل" باشیم.

کشورهای عضو اتحادیه آفریقا معتقدند که دیوان کیفری بین‌المللی رهبران این کشورها را هدف قرار می‌دهد و نباید با این دیوان همکاری کنند.

آفریقای جنوبی با اینکه جزو کشورهایی است که سند رم را امضا و اعلام کرده بود که به محض رفتن البشیر به این کشور وی را بازداشت می‌کند، از عمر البشیر برای شرکت در نشست سران اتحادیه آفریقا دعوت به عمل آورده است.

البشیر از زمان صدور حکم بازداشتش به آفریقای جنوبی سفر نکرده اما تاکنون به بسیاری از کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه که عضو دیوان کیفری بین‌المللی هستند سفر کرده است.

انتهای پیام

کد N855049

وبگردی