آفتاب
در نشست معاونان با هلگا اشمید؛

مذاکرات در وین برای نگارش برجام امروز ادامه دارد

مذاکرات در وین برای نگارش برجام امروز ادامه دارد

در ادامه مذاکرات هسته ای ایران در وین گفتگوهای معاونان وزیر امور خارجه کشورمان با هلگا اشمید برای نگار ش برجام از ساعت ۱۲:۳۰ از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ در وین، نشست های کارشناسی ایران و کشورهای ۱+۵ ازساعت ۹ صبح امروز به وقت محلی از سر گرفته شد.

همچنین قرار است معاونان وزیر امور خارجه کشورمان نیز جلسات نگارش متن برجام را از ساعت ۱۰ به وقت محلی ۱۲:۳۰ به وقت تهران با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سر بگیرند.

روز گذشته در وین با حضور نمایندگان سیاسی ۶ کشور نشست عمومی ایران و کشورهای ۱+۵ برگزار شد.

همچنین سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهای دو جانبه و چند جانبه با اعضای۱+۵ داشتند که در این راستا دیدار ۴ جانبه ایران و کشورها ۱+۵، دیدار دو جانبه ایران و روسیه، ایران با چین و همچنین دیدار دو جانبه با آمریکا برگزار شد و نشست های کارشناسی نیز به صورت همزمان ادامه داشت.

بر این اساس حمید بعیدی نژاد، مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با ۱+۵ در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بعد از چند روز جلسات کارشناسی که بدون وقفه از هفته پیش ادامه یافته بود و بعد از جلسات معاونین سیاسی که از چهارشنبه صبح آغاز شد، امروز (جمعه) جلسه رسمی ایران و اعضای ۱+۵ با حضور تمامی هیأت‌های عضو تشکیل شد.

وی در ادامه آورده است: در این نشست، روند بحث‌های گذشته مرور و مورد بررسی قرار گرفت و کشورهای عضو تمایل جدی خود را برای سرعت دادن به پیشرفت در مذاکرات اعلام کردند.

 بر اساس این گزارش سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران در ابتدای ورود خود به وین برای از سرگیری دور تازه مذاکرات در سطح مدیران سیاسی به خبرنگاران گفت:‌ متاسفانه روند مذاکرات در حال کند شدن است. این موضوع ما را نگران کرده است به دلیل آن که زمان باقی مانده تا ضرب الاجل رو به کاهش است و ما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن گام‌های نهایی را برداریم.

 از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتد پرس به گفته مقامات مذاکره کننده اعلام کرده است : این نگرانی‌ها تا ضرب الاجل ۳۰ ژوئن رفع نخواهند شد. اگرچه احتمال دستیابی به توافق زیاد است.

در ادامه این گزارش آمده است: یک مقام ارشد غربی روز پنج‌شنبه بیان کرد که احتمال دست‌یابی به توافق در طول سه هفته آینده بیش‌تر از به توافق نرسیدن است.

این مقامات غربی هم‌چنین به آسوشیتدپرس گفته‌اند که آمریکا و متحدانش به جای رفع نگرانی‌های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران تا پیش از توافق بر نگارش اقداماتی که ایران باید در یک دوره ۱۰ ساله پس از توافق هسته‌ای در ازای رفع تحریم‌های غرب انجام دهد متمرکز هستند.

کد N854993

وبگردی