آفتاب

امیدواری کوبا و آمریکا برای امضای توافقنامه نهایی در اوایل ژوئیه

امیدواری کوبا و آمریکا برای امضای توافقنامه نهایی در اوایل ژوئیه

دولت آمریکا احتمالا توافقی را با کوبا اوایل ژوئیه سال جاری میلادی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و احیای روابط دیپلماتیک پس از 50 سال اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع مطلع آمریکایی اعلام کردند: دو طرف امیدوارند که این توافق نهایی را هفته نخست ماه ژوئیه 2015 به امضا برسانند و این اقدام را راه برای سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به هاوانا پایتخت کوبا پس از به اهتزاز درآمدن پرچم سفارت آمریکا روی ساختمان سفارت و جایگزینی آن به عنوان بخش مشترک المنافع این کشور فراهم خواهد کرد.

از زمان بهبود روابط میان این دو رقیب جنگ سرد که در دسامبر سال گذشته میلادی صورت گرفته مذاکره کنندگان دو طرف تمامی اختلافات را تا حدودی کنار گذاشته و مطمئنند که به زودی تمامی اختلافات باقیمانده حل و فصل شود.

منابع مطلع در ایالت متحده همچنین اعلام کردند که هنوز چارچوب زمانی مشخص و دقیقی برای گشایش مجدد و رسمی سفارتخانه‌های دو کشور اعلام نشده است چون جان کری هم اکنون در دوران نقاهت پس از شکسته‌ شدن پایش در یک سانحه در فرانسه به سر می‌برد و تمرکز مقام‌های آمریکایی و قدرت‌های بین‌المللی بر ضرب الاجل 30 ژوئن برای توافق نهایی اتمی با ایران است.

از سرگیری روابط میان واشنگتن و هاوانا جدیدترین مرحله در عادی سازی روابط میان دو کشور محسوب می‌شود اگرچه مشکلاتی در مورد مساله سوابق حقوق بشر کوبا همچنان وجود دارد. تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه کوبا همچنان ادامه دارد و کنگره تنها می‌تواند آن را لغو کند.

منابع مطلع همچنین می‌گویند، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است که بتواند کنگره را در دو هفته آتی و با هدف گشایش مجدد سفارت هاوانا قانع کند.

براساس قانون، وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره 15 روز زمان می‌دهد تا درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه کوبا تصمیم گیری کند.

دولت کوبا رسما ماه گذشته میلادی از فهرست حامیان تروریسم آمریکا خارج شد و این گامی حساس برای از سرگیری روابط به تعلیق درآمده 54 ساله واشنگتن و کوبا محسوب می‌شود.

آزادی فعالیت‌های دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا از موانع اصلی میان دو کشور و برقراری روابط میان این دو محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N854794

وبگردی