آفتاب

مذاکره جداگانه سازمان ملل با یمنی ها

مذاکره جداگانه سازمان ملل با یمنی ها

سازمان ملل متحد از مذاکره جداگانه با گروه های مختلف یمنی به دلیل مشکلات بوجود آمده در برگزاری مذاکرات همزمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، سازمان ملل متحد اعلام کرد که ناچار است مذاکرات با طرفین درگیر در یمن را در نشست‌های جداگانه انجام دهد.

همزمان سازمان‌های امدادی بین‌المللی نسبت به وخامت اوضاع در این کشور هشدار دادند.

امید به برگزاری مذاکره مسقتیم میان حوثی ها و نمایندگان عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مخلوع و متواری یمن نقش بر آب شد. امروز جمعه خبرگزاری رویترز گزارش داد که سازمان ملل مصمم است، مذاکرات صلح یمن در ژنو را به طور موازی با طرفین متخاصم برگزار کند. قرار بود که روز یکشنبه (۱۴ ژوئن) نخستین مذاکرات صلح به طور مشترک انجام شود.

پیش‌تر رئیس‌جمهور یمن که به عربستان سعودی گریخته است اعلام کرده بود که در نشست ژنو مذاکره‌ای بین طرفـین‌ صورت نخواهد گرفت و تنها بر سر چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل بحث خواهد شد. در این قطعنامه از انصارالله (حوثی ها) خواسته شده، از مناطقی که در ماه‌های گذشته تصرف کرده اند، عقب‌نشینی کنند.

خالد بحاح، معاون هادی نیز تاکید کرده بود که مذاکره‌ای برای تقسیم قدرت در کار نخواهد بود بلکه پس از آنکه دولت پیشین به ریاست هادی زمام امور را در دست گرفت، زمینه برای مذاکرات سیاسی، تهیه و تصویب پیش‌نویس قانون اساسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات فراهم خواهد شد.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر خواسته بود، بدون پیش‌شرط در نشست ژنو شرکت کنند.

وخامت اوضاع

همزمان با انتشار خبر امتناع گروه‌های متخاصم از مذاکره مستقیم، سازمان‌های امدادی بین‌المللی نسبت به وخامت اوضاع در این کشور هشدار دادند.

در بیانیه‌ مشترکی که از جانب چند سازمان امدادی بین‌المللی از جمله آکسفام منتشر شد، از طرفین درگیر در جنگ داخلی یمن خواسته شده، با برقراری آتش‌بس امکان دسترسی به نیازمندان در این کشور را فراهم کنند.

در این بیانیه آمده است، حدود ۸۰ درصد از ساکنان یمن نیازمند کمک فوری هستند که نیمی از آنها در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

به گزارش سازمان ملل، از ماه مارس (اسفند) سال جاری تا کنون در جریان درگیری‌های مسلحانه در یمن و حمله‌های هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی، دست‌کم ۳ هزار و ۲۰۰ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده‌اند.

کد N854395

وبگردی