آفتاب
گزارش بین‌الملل؛

واقعیت مرگ فرمانده نیروی هوایی عربستان چیست

واقعیت مرگ فرمانده نیروی هوایی عربستان چیست

بیانیه بسیار کوتاه وزارت دفاع عربستان در هفته گذشته درباره مرگ «محمد بن احمد الشعلان»، فرمانده نیروی هوایی این کشور شبهات بسیاری را پیرامون علت واقعی مرگ وی به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت دفاع عربستان روز چهارشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه ای بسیار کوتاه از مرگ «محمد بن احمد الشعلان» فرمانده نیروی هوایی خود بر اثر سکته قلبی در جریان یک مأموریت در خارج از مرزهای عربستان خبر داد. این بیانیه بسیار کوتاه و خالی از هرگونه جزئیات بیشتر در زمینه مرگ یکی از مسئولان نظامی عالی رتبه سعودی موجب شد تا شبهات بسیاری پیرامون علت واقعی مرگ این فرد در اذهان افکار عمومی به وجود آید.

روایت عربستان سعودی از مرگ این فرمانده عالی رتبه ارتش با ابهامات زیادی همراه بود به طوری که شبکه «سی ان ان» در گزارشی با اشاره به بیانیه وزارت دفاع عربستان در این زمینه اعلام کرد: این بیانیه بسیار عجیب به نظر می رسد، زیرا هیچگونه اشاره ای به جزئیات مرگ «محمد بن احمد الشعلان» و حتی مکانی که پیش از مرگش در آنجا حضور داشته است، ندارد.

روایت عربستان سعودی از مرگ فرمانده نیروی هوایی این کشور رسانه های داخلی و خارجی را قانع نکرد. این رسانه ها ضمن رد روایت مقامات سعودی آنها را آماج حملات خود قرار دادند.

در همین حال روایت دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه «محمد بن احمد الشعلان» در جریان حمله موشکی نیروهای مردمی یمن به پایگاه نظامی سعودیها در منطقه «عسیر» عربستان طی روز شنبه هفته گذشته به هلاکت رسیده است. 

الشعلان در چهاردهم ماه مه ۲۰۱۴ به سمت فرماندهی نیروی هوایی عربستان انتخاب شده بود و پیش از آن معاون فرمانده نیروی هوایی این کشور بود. از همین رو، وی یکی فرماندهانی بود که نقش بارزی در تجاوز نظامی آل سعود تحت عنوان «طوفان کوبنده» در یمن ایفا کرد.

به دور از هرگونه تحلیل و داشتن اطلاعات خاص، آنچه که بیش از هرچیز شک برانگیز به نظر می رسد، بیانیه بسیار کوتاه وزارت دفاع عربستان در خصوص مرگ الشعلان است. این بیانیه تنها در دو سطر تنظیم و در آن اعلام شد که فرمانده نیروی هوایی عربستان بر اثر عارضه قلبی وفات یافته است. در این بیانیه حتی اسمی از نام کشوری که الشعلان برای انجام مأموریت محوله به آنجا اعزام شده بود، به میان نیامده است. این در حالی است که اگر الشعلان به عنوان یکی از فرماندهان عالی رتبه ارتش عربستان برای انجام مأموریت رسمی به کشوری اعزام شده بود، باید خبر آن در رسانه ها منتشر می شد اما هیچ رسانه ای خبری مبنی بر خروج الشعلان از عربستان منتشر نکرد.

روایت عربستان سعودی از مرگ فرمانده نیروی هوایی این کشور درست در زمانی صورت گرفت که تمامی رسانه های وابسته به آن به طور همزمان اقدام به انتشار اخباری مبنی بر شهادت عبدالملک الحوثی و همچنین مسئول نظامی جنبش انصارالله به نام «ابوعلی الحاکم» کردند. این اقدام رسانه های وابسته به سعودیها این شائبه را به ذهن متبادر می کند که آنها به دنبال ایجاد یک جنگ روانی بزرگ برای نادیده گرفتن مرگ الشعلان و پیگیری علت این اتفاق توسط افکار عمومی جهان بودند.

در آن سوی میدان، یمنی ها معتقدند که الشعلان در جریان حملات موشکی آنها به یک پایگاه هوایی آل سعود در مرزهای عربستان به هلاکت رسیده است. نیروهای مردمی یمن اعلام کردند که طی روز شنبه هفته گذشته یکی از بزرگترین پایگاه های هوایی آل سعود در جنوب عربستان را هدف حملات موشکی قرار دادند و به دنبال آن فرمانده نیروی هوایی عربستان به هلاکت رسید.

در همین حال یک مقام یمنی در نیویورک که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد: «محمد بن احمد الشعلان» در جریان حمله موشکی روز شنبه هفته گذشته توسط نیروهای مردمی یمن به پایگاه هوایی آل سعود به هلاکت رسید.

روزنامه یمنی «المسار» نیز به نقل از برخی گروه های مخالف رژیم آل سعود در عربستان نوشت: نیروهای مردمی یمن روز شنبه هفته گذشته پایگاه هوایی «خالد بن عبدالعزیز» در جنوب عربستان را هدف حملات موشکی قرار دادند که به دنبال آن الشعلان به هلاکت رسید.

از سوی دیگر فعالان فضای مجازی در عربستان سعودی نیز روایت مقامات این کشور از مرگ طبیعی الشعلان را به سخره گرفته و با انتشار مطالبی در صفحات منسوب به خود در توئیتر آن را غیرمنطقی خواندند.

نکته قابل توجه در این زمینه پایگاه هوایی است که یمنی ها می گویند آن را هدف قرار داده اند. پایگاه «خالد بن عبدالعزیز» از بزرگترین پایگاه های هوایی آل سعود به شمار می رود که جنگنده های سعودی شرکت کننده در بمباران یمن از آنجا به پرواز درمی آیند. این پایگاه، پایگاه مادر نیروی هوایی ارتش عربستان محسوب می شود. به همین دلیل حضور الشعلان در آن در هنگام حمله موشکی یمنی ها به آنجا دور از ذهن نیست.

در هر صورت روایت سعودیها از مرگ الشعلان با عقل و منطق همخوانی نداشته و ابهامات زیادی را در اذهان مردم و رسانه ها به وجود آورده است؛ این در حالی است که اگر چه روایت یمنی ها از مرگ الشعلان ثابت نشده است ما به واقعیت نزدیک تر به نظر می رسد.

کد N854325

وبگردی