آفتاب
نتایج یک پژوهش نشان داد

ایجاد فتق کشاله ران در مردان ارتباطی با چاقی ندارد

ایجاد فتق کشاله ران در مردان ارتباطی با چاقی ندارد

بر اساس پژوهشی که توسط محققان دانشگاه رتردام انجام شده است نرخ‌ ایجاد فتق کشاله ران در مردان با شاخص توده‌ بدنی، رابطه‌ معکوس دارد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، این گرایش در ما وجود دارد که تصور کنیم چاقی بیماران را مستعد ابتلا به فتق کشاله ران می‌کند، اما شواهد اندکی برای حمایت از این تصور وجود دارد.

محققان با استفاده از داده‌های یک پژوهش آینده‌نگر در باره‌ افراد بالغ مسن‌تر در شهر رتردام، شواهد مربوط به فتق کشاله‌ ران و ارتباط آن با شاخص توده‌ بدنی را در 6000 مرد (با میانگین سن 65 سال) و در حدود 9000 زن (با میانگین سن 68 سال)، بررسی کرده‌اند که در شروع بررسی سابقه‌ فتق نداشتند و به ‌مدت بیش ‌از 20 ‌سال پیگیری شدند.

در این پژوهش، تشخیص فتق کشاله‌ ران (فتق مغبنی) بر‌اساس سوابق مربوط به بیماران سرپایی و سوابق موجود در بیمارستان بود.

محققان می گویند در مردان، برآورد موارد بروز تجمعی 10 ‌و ‌20 ساله‌ فتق کشاله‌ران، به ‌ترتیب هشت و 14 ‌درصد بود. خطر فتق کشاله ران با توده بدنی، رابطه‌ای معکوس داشت. خطر 20‌ ساله در بین افرادی با توده بدنی کمتر‌ از 25 ‌کیلوگرم بر مترمربع، 17 درصد و در‌ بین اشخاصی با توده بدنی بین 25 تا 30 کیلوگرم برمترمربع یا بیشتر از 30 ‌کیلوگرم برمترمربع، 12 درصد بود.

به گفته آنان در زنان، موارد بروز 10‌ و ‌20 ساله‌ فتق کشاله ران، به ‌ترتیب تنها 1 و 2 درصد بود و این ارقام کوچکتر از آن بودند که با توده بدنی تحلیل شوند.

نتایج این پژوهش در مجله Surgery منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N853271

وبگردی