آفتاب

دیلما روسف: برزیل یک کشور صلح‌طلب است

دیلما روسف: برزیل یک کشور صلح‌طلب است

دیلما روسف 67 ساله که سال 2011 به عنوان نخستین رئیس جمهور زن کشور 200 میلیون نفری برزیل انتخاب شد، در مصاحبه‌ای تاکید کرد،‌ برزیل یک کشور صلح‌طلب است که با هرگونه مداخله در امور همسایگانش مخالف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل در مصاحبه با شبکه دویچه وله به اظهارنظر درخصوص مسائل جهانی، اقتصادی و دیپلماتیک پرداخت.

دیلما روسف در مصاحبه با این شبکه در خصوص نشست آتی اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (EU- LAC) و همچنین وضعیت روابط میان قاره‌ها گفت: اروپا نمایانگر روابط مهم از لحاظ راهبردی برای منطقه ما است. همچنین اروپا یک شریک تجاری وسرمایه‌گذاری برای ماست و ما می‌خواهیم این روابط را گسترش دهیم.

روسف درباره پروژه بزرگ توافق تجارت آزاد میان بازار واحد "مرکوسور" در آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا که بالغ بر 20 سال است تحت مذاکره قرار دارد، گفت: از دیدگاه مرکوسور و همچنین برزیل این واقعا مهم است که ما امسال این توافق را امضا کنیم. اینکه چنین اتفاقی بیافتد وابسته به اراده طرفین است. ما برزیلی‌ها معتقدیم مرکوسور آمادگی این توافق را دارد و باید دید آیا همه کشورها همزمان چنین آمادگی را دارند یا خیر.

وی در ادامه تصریح کرد: چنین معاهداتی چه در سمت مرکوسور و چه در سمت طرف‌های اروپایی اجازه خواهند داد کشورهای عضو با سرعت‌های مختلف در این توافق تجارت آزاد مشارکت کنند. هدف من همواره این بوده که به طور متحد با یکدیگر مذاکره کنیم اما برزیل هرگونه اقدام ممکن را انجام خواهد داد و هر اقدام غیرممکن را امتحان خواهد کرد تا تضمین شود این معاهده را امضا می‌کنیم. نشست آتی قرار است امسال در برزیل برگزار شود.

رئیس جمهوری برزیل در خصوص شورای امنیت سازمان ملل و لزوم اجرای تغییراتی در آن گفت: یکی از نگرانی‌های اساسی برای ما اجرای تغییرات در داخل شورای امنیت سازمان ملل است. ما در کنار آلمان جزء گروهی هستیم که به طور نظام‌مند برای این تغییر مبارزه می‌کند. ما معتقدیم وضعیت فعلی شورای امنیت به طور دقیق نمی‌تواند واقعیت جهان ما را منعکس کند. از طرف دیگر این شورا با ترکیب فعلی آن نمی‌تواند برای مشکلات جهان راه حل پیدا کند.

دیلما روسف، در ادامه تصریح کرد: ما با قدرت، ابتکار عمل خود در سازمان ملل را پیگیری می‌کنیم و دست از آن نمی‌کشیم و از طرف دیگر، نهادهای مالی بین‌المللی نیز باید دستخوش تغییر شوند. ساختارهای قدرت در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مطابق واقعیت اقتصادی جهان نیستند.

رئیس جمهوری برزیل در ادامه درباره موضع این کشور در قبال آزار مخالفان در ونزوئلا گفت: من فکر می‌کنم بسیاری دوست دارند ما به ونزوئلا پشت کنیم همانطور که مدت‌ها در قبال کوبا این کار را کردیم اما در پایان ما با این رویه در قبال کوبا مخالفت کردیم در حالی که دیدگاه‌های بسیار متفاوتی درباره اینکه جامعه چه کارکردی دارد و همچنین درباره فرآیندهای اقتصادی و سیاسی داریم. ما این عقیده را داریم که حمایت همواره بهترین گزینه است و در مورد کوبا این به معنی حمایت از تغییر است. اکنون آمریکایی‌ها این تغییر را آغاز کرده‌اند و ما از ابتکار عمل باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا برای ایجاد این تغییر استقبال می‌کنیم زیرا این پایان جنگ سرد در آمریکای لاتین خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما به پروژه‌های مهم در کوبا به عنوان مثال بندر ماریل کمک کردیم. یک شرکت برزیلی سرمایه‌گذار بزرگ این پروژه بود. چنین کاری خیلی بیشتر از 40 سال تحریم کوبا نتیجه داد. این تحریم‌ها هیچ تغییر و انتقال قدرتی را در پی نداشته‌اند. همین اتفاق برای ونزوئلا مصداق دارد. ما برزیلی‌ها در عین حال مخالف مداخله نظامی در کشورهای همسایه هستیم و چنین کاری نمی‌کنیم. ما یک کشور اساسا صلح‌طلب هستیم. اینکه ونزوئلا را تهدیدی علیه آمریکا ترسیم کنیم به تقویت دموکراسی در این کشور کمک نخواهد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک قدرت منطقه‌ای باید از مداخله خودداری کند. علاوه بر آن چنین قدرتی باید بتواند جوامع دیگر را درک کند و برای تغییر اجتماعی مبارزه کند. جهان به مداخله نظامی عادت کرده است اما ما فکر می‌کنیم که این مداخله برای هیچ کسی ثبات به ارمغان نیاورده است. من معتقدم برزیل می‌تواند سردمدار گفت‌وگو و تفاهم و مخالفت با ناشکیبایی باشد. من می‌خواهم صراحتا بگویم که ما همواره با تمام وجود با نقض اصول حاکمیت دموکراتیک قانون مخالفت خواهیم کرد.

دیلما روسف همچنین درباره مساله فساد در شرکت نفت دولتی برزیل ،پتروبراس، و فشارها برای استعفایش گفت: این نوعی بار مسئولیت است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند ما سیاست‌مدارها همواره مسئول فساد هستیم اما چنین بار مسئولیتی در مقایسه با این حقیقت که من می‌توانم تضمین کنم مسائل مربوط به فساد در برزیل تغییر کرده‌اند، بی‌معنی است. در برزیل پیش از این هرگز افراد به دلیل دست داشتن در فساد به زندان نمی‌افتادند اما اکنون چنین اتفاقی می‌افتد.

انتهای پیام

کد N852974

وبگردی