آفتاب

سوئد حکم صادر شده برای وبلاگ‌نویس عربستانی را اقدامی «قرون وسطایی» دانست

سوئد حکم صادر شده برای وبلاگ‌نویس عربستانی را اقدامی «قرون وسطایی» دانست

تسنیم نوشت:

وزیر خارجه سوئد در سخنانی تأیید حکم ۱۰۰۰ ضربه شلاق برای یک وبلاگ‌نویس سعودی از سوی دادگاه عالی عربستان سعودی را اقدامی «قرون وسطایی» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از دیلی‌استار، مارگوت والشتروم، وزیر خارجه سوئد روز گذشته در سخنانی در واکنش به صدرو حکم 1000 ضربه شلاق برای وبلاگ‌نویس سعودی، آن را یک مجازات «قرون وسطایی» توصیف کرد.

وی که در بروکسل به سر می‌برد به رادیو سوئد گفت: «به عقیده من این یک موضع قرون‌وسطایی است. این یک شیوه قرون‌وسطایی است و در جامعه‌ای که اجازه آزادی رسانه و اجازه آزادی ابراز عقیده را به مردم می‌دهد، جایی ندارد».

وی در این سخنان همان اظهاراتی را بیان کرد که در ماه مارس گذشته به چالشی دیپلماتیک بین استکهلم و ریاض انجامید.

در ماه ژانویه نیز پس از اینکه «رائف البداوی» به 10 سال زندان و 1000 شلاق محکوم شد، والشتروم از عبارت «شیوه‌های قرون‌وسطایی» برای توصیف آن استفاده کرد. روز جمعه گذشته بود که دادگاه عالی عربستان این حکم را تأیید کرد.

مارس گذشته، پس از آنکه والشترومخطاب به پارلمان سوئد، دولت نفتی عربستان را یک «دیکتاتوری» توصیف کرد که حقوق زنان را نقض کرده و وبلاگ‌نویس‌ها را تازیانه می‌زند، عربستان سعودی سفیر خود را از استکهلم فراخواند و سوئد را به «مداخله گستاخانه» در امور داخلی خود متهم کرد.

در همان زمان نیز دولت سوئد به صورت یکجانبه توافق همکاری‌های نظامی بلند مدت بین دو کشور را لغو کرد که باعث شد عربستان سعودی نیز مانع از سخنرانی والشتروم در مورد حقوق بشر در اجلاس اتحادیه عرب شود.

عربستان سعودی همچنین (صدور) ویزای تجاری برای سوئدی‌ها را متوقف کرد، در حالی که همسایه آن، امارات متحده عربی نیز سفیر خود را از استکهلم فراخواند.

هرچند این موضوع پس از چند هفته و از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل شد. اما والشتروم عنوان داشت که در بیان موضع خود مستظهر به حمایت مردم سوئد بود.

4949

کد N852889

وبگردی