آفتاب

روسیه اتهام آمریکا مبنی بر نقض پیمان هسته‌ای را رد کرد

روسیه اتهام آمریکا مبنی بر نقض پیمان هسته‌ای را رد کرد

وزیر خارجه روسیه با اعلام تعهد و وفاداری پیمان هسته‌ای که در دوران جنگ سرد با آمریکا به امضاء رسانده است، اتهام آمریکا که روسیه این پیمان را نقض کرده است را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از اسپوتینک نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: آمریکا دلایل و مدارک لازم را برای اثبات اتهام خود به روسیه مبنی بر نقض پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) که در سال 1987 میان دو کشور به امضاء رسید را ارائه نکرده است.

او افزود: مسکو آماده‌ای انجام یک مذاکره‌ی صادقانه درباره‌ی این موضوع است و روسیه هرگز قصد نقض این پیمان را ندارد.

اختلافات به وجود آمده بر سر پیمان (INF) هم‌زمان با بحران در اوکراین مطرح شده است که ممکن است به افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب منتهی شود.

لاوروف هم‌چنین در مورد احتمال اعزام موشک‌های زمین به زمین آمریکا در کشورهای اروپایی، تاکید کرد که استفاده از جملات و تهدیدهای نظامی از سوی آمریکا قطعا خطرناک و مضر است.

لاوروف تصریح کرد که روسیه نیز نارضایتی‌های خود را نسبت به نحوه‌ی اجرای پیمان (INF) توسط آمریکا دارد که البته این اختلافات می‌تواند از طریق گفت‌وگو حل شود.

آمریکا اخیرا روسیه را متهم به آزمایش پرتاب موشک با میزان بردی کرده است که توسط پیمان (INF) منع شده بود.

روسیه این اتهام را رد کرده است و اعلام کرده که استقرار سامانه‌ی دفاعی موشکی آمریکا در اروپا نقض قرارداد (INF) است.

پیمان (INF) که در سال 1987 توسط رونالد ریگان، رییس‌جمهور پیشین آمریکا و میخاییل گورباچف امضاء شد، باعث حذف همه‌ی تجهیزات مربوط به موشک‌های هسته‌ای میان برد دو کشور شد.

انتهای پیام

کد N852852

وبگردی