آفتاب

رئیس پارلمان عراق: آمریکا به ما اهمیت نمی‌دهد

رئیس پارلمان عراق: آمریکا به ما اهمیت نمی‌دهد

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد که نباید از دولت عراق انتظار داشت بدون پشتیبانی بین‌المللی یک استراتژی جامع برای مقابله شبه نظامیان تروریست داعش تدوین کند.

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد که نباید از دولت عراق انتظار داشت بدون پشتیبانی بین‌المللی یک استراتژی جامع برای مقابله شبه نظامیان تروریست داعش تدوین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگرچه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که واشنگتن و متحدانش باید آموزش نیروهای عراقی را شتاب بخشند و اذعان می‌کند که استراتژی کاملی در دست ندارد وبه کمک نیروهای عراقی نیاز دارد. اما سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق در مصاحبه با فارن پالسی گفت که خطاب سخنان اوباما به جامعه جهانی بود نه عراقی‌ها. نباید از عراق انتظار داشت تا بدون حمایت بین‌المللی استراتژی تدوین کند.

پیش از آن نیز سلیم الجبوری در سخنرانی خود در "موسسه صلح آمریکا" گفت: نیروهای آمریکایی و عراق باید "شانه به شانه" هم برای شکست شبه نظامیان داعش بجنگند.

با این حال وی به صراحت خواستار اعزام نیروهای آمریکایی به عراق نشد اما این همکاری را "تکمیل کننده" خواند.

در شرایطی که تدوین قانونی برای تشکیل گارد ملی نیروهای امنیتی محلی در استان‌های عراق در پارلمان مسکوت مانده است، وی پیش بینی کرد که این طرح در ماه آتی تصویب شود.

رئیس پارلمان عراق با اشاره به ادامه تنش‌های فرقه‌ای و سیاسی در عراق و تلاش برای حل آن گفت: سازش‌ها به سطح قابل قبولی نرسیده است. طرح سازش اصلا برای من رضایت بخش نیست.

سخنان سلیم الجبوری در حالی مطرح می‌شود که رهبران گروه هفت در آلمان علاوه بر گفت‌وگو درباره بحران مالی یونان و بحران اوکراین میان جدایی طلبان روس‌گرا و نیروهای امنیتی کی‌یف، مقابله با داعش نیز در محور مذاکرات قرار داشت.

یکی از علت‌های این اتقاق، حضور حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در نشست گروه هفت بود. اوباما در جریان کنفرانس خبری با العبادی گفت که دولت عراق باید گام‌های بیشتری را برای متقاعد کردن قبال سنی بیشتر برای مسلح شدن علیه داعش انجام دهد.

اگرچه اوباما می‌گوید آمریکا و متحدانش باید روند آموزش نیروهای عراقی را که اخیرا شکست‌هایی را از سوی داعش متحمل شده‌اند، افزایش یابد اما وی به اعزام مربیان آمریکایی بیشتر به این کشور متعهد نشد و اذعان کرد که طرح افزایش آموزش‌ها هنوز نهایی نشده است.

سلیم الجبوری همچنین در واکنش به انتشار ویدئویی از نشست گروه هفت با حضور اوباما و العبادی گفت: اوباما مشکلات ما را نادیده گرفت و این کاملا روشن است. گویا آمریکا به مشکلات ما توجهی ندارد و به ما اهمیت نمی‌دهد.

در این ویدئوی جنجالی که اعتراض مقام‌های عراقی را در پی داشت نشان می‌دهد که حیدرالعبادی برای گفت‌وگو کنار اوباما می‌نشیند اما وی سرگرم حرف زدن با کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول و ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا است و نهایتا هم حیدرالعبادی بلند شده و می‌رود.

انتهای پیام

کد N852605

وبگردی