آفتاب

سوء‌استفاده جنسی صلح‌بانان سازمان ملل از زنان و دختران هائیتی

سوء‌استفاده جنسی صلح‌بانان سازمان ملل از زنان و دختران هائیتی

دفتر سرویس‌های نظارت داخلی سازمان ملل طی گزارشی با اعلام این مساله که برخی صلح‌بانان مستقر در هائیتی در ازای برقراری رابطه جنسی به ارائه غذا و دارو به زنان و دختران می‌پردازند، تاکید کرد، تاکنون نمونه‌های بسیاری از این اقدام ناگفته باقی مانده و هرگز اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، براساس این گزارش که آسوشیتدپرس، پیش‌نویس آن را منتشر کرده است، یک سوم این زنان و دختران که مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند زیر 18 سال دارند.

نتایج وحشتناک این گزارش پس از مطالعه مصاحبه‌هایی با 231 تن در هائیتی به دست آمده است.

افرادی که ادعا کرده‌اند در مقابل دریافت نیازهای اولیه از سوی صلح‌بانان مجبور به برقراری رابطه جنسی با آنها بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: برای زنان روستایی این رابطه جنسی در قبال گرسنگی، فقدان مکان امن، وسایل نگهداری از کودکان و دارو صورت می‌گیرد که از نیازهای اساسی آنها محسوب می‌شود. برای زنان شهری نیز این روابط (غیرانسانی) در مقابل دریافت کفش، موبایل، لپ‌تاب، عطر و پول شکل می‌گیرد.

در ادامه گزارش گفته شده در مواردی هم که از جانب صلح‌بانان پولی پرداخت نمی‌شده، آنها نسبت به افشای هویتشان در رسانه‌های اجتماعی تهدید می‌شدند.

این در حالی است که سازمان ملل به صورت کاملاً آشکار «برقراری رابطه جنسی در ازای پول، کالا، خدمات یا شغل» را منع کرده است و هرگونه رابطه بین نیروهای سازمان ملل و کسانی که تحت حمایت آنها هستند نامناسب توصیف کرده است. در این میان اما تنها هفت تن از افراد مورد مصاحبه از ممنوعیت برقراری رابطه جنسی از سوی سازمان ملل اطلاع داشته‌اند.

در این گزارش که قرار است ماه جاری منتشر شود، هیچ اشاره‌ای به چارچوب زمانی اتفاقات مذکور نشده است اما هیات 7000 نفره صلح‌بانان سازمان ملل از هائیتی از سال 2004 آغاز شده است. در این گزارش همچنین به تعداد صلح‌بانانی که اقدام به این کار کرده‌اند اشاره‌ای نشده است.

براساس این گزارش به دلیل فقدان اطلاعات روشن و دقیق کمک به قربانیان بهره‌برداری جنسی بسیار دشوار است.

به گفته آسوشیتدپرس، دست یافتن به اطلاعات این گزارش بیش از یک سال زمان برده است.

سوءاستفاده جنسی از سوی نیروهای صلح‌بان سازمان ملل که در سراسر جهان جمعیتی 125 هزار نفره دربر می‌گیرد، اعتبار ماموریت آنها را زیر سوال برده است. افزایش سریع روسپی‌گری و سوءاستفاده جنسی در کامبوج، موزامبیک، بوسنی، سودان و کوزوو پس از استقرار نیروهای صلح‌بان در آنها قابل توجه است.

در نمونه‌ای دیگر از این اقدامات وحشیانه اوایل سال جاری میلادی افشا شد که صلح‌بانان سازمان ملل به پسران گرسنه و بی‌خانمان نیز در جمهوری آفریقای مرکزی تجاوز کرده‌اند؛ پسرانی که برخی از آنها تنها 9 سال داشتند.

با این حال تعداد پرونده‌های اینچنینی که ثبت شده باشند، در سال 2014 فقط به 51 تن می‌رسد.

انتهای پیام

کد N852548

وبگردی