آفتاب

پورازغدی: بدون هیچ بررسی نظام آموزشی را کپی کرده‌ایم

پورازغدی: بدون هیچ بررسی نظام آموزشی را کپی کرده‌ایم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظام آموزش و پرورش ما هنوز نتوانسته است یاد بدهد که امام (ره) گفته «ما می‌توانیم».

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، رحیم پورازغدی در اولین نشست تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج گفت: از نیمه قرن 19 در گوش کودکان دبستانی خواندند غربی برتر از شرقی است. از اول تا آخر قرن 20 نیز در مدارس جهان شرق به کودکان آموختند شما چیزی نمی‌فهمید حتی متفکرین هم بر تری غرب بر شرق را تئوریزه کردند. اینکه مقامات مسؤول ما می گویند حتی آب خوردن ما به تحریم بستگی دارد محصول این نوع تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: تنها کشور در جهان هستیم که در حوزه اهداف تعلیم و تربیت حرف و منابع غنی برای گفتن داریم. باید بدانیم مسئولیتی در حوزه آموزش و پرورش داریم که باید برای آن برنامه بریزیم و هم از خداوند بخواهیم که به ما کمک کند. باید عدد صحیح زندگی را در همه جوانب به فرزندانمان یاد دهیم که جزئی از مسئولیتهای آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی است. ما متفکران اسلامی با گرایشات مختلف و از نظام های فقهی مختلفی در مسأله نظریه پردازی تعلیم و تربیت داریم. از سه یا چهار قرن اخیر تقریبا این مسیر متوقف شده است.

وی افزود:‌اگر بخواهیم گفتمان انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش بسازیم باید وارد جزئیات شویم. محصول مدرسه و دبیرستان و دانشگاه نباید یک بعدی باشد. ما چگونه کودکی را تحویل می‌گیریم و جوانی خنثی و فاقد اعتماد به نفس به جامعه تحویل می‌دهیم؟ در نظریه پردازی غربی یک نقطه مثبت در آموزش و پرورش است و آن هدف گذاری برای این نظام است. در نظام آموزشی دو رکن متفاوتی که می چینند باید به هم مرتبط باشند جوری که نتوان جابجا شوند و با هم معنا پیدا کنند.

پورازغدی ادامه داد: دوگانگی بین نظام آموزشی مذهبی و نظام آموزشی مدنی و عرفی نداریم. در این فرهنگ هر حکم شرعی و اخروی آثار دنیوی دارد. اگر این نظام تعلیم و تربیت توانست این دو گانگی را حل کند نظام آموزش و پرورش دینی است وگرنه سکولار خواهد بود. در غرب حتی برای غیر مستقیم ترین مبانی در حوزه آموزش و پرورش برنامه ریزی دارند این کاری است که ما انجام نمی دهیم. امروز تقریبا همه نظام مدارس جهان از چند کشور مشخص کپی برداری کرده‌اند . ما هم بدون هیچ بررسی این نظام آموزشی را کپی کرده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بدون شناخت هدف نمی شود داوری کرد که چه برنامه درسی خوب است یا بد. چطور می توانیم بفهمیم که یک نظام آموزشی متناسب با نیازهای کودک است؟ بلکه باید ببینیم نظام آموزشی ما چه محصولی را ارائه داده است.

انتهای پیام

کد N852058

وبگردی