آفتاب
رئیس سازمان زندان‌ها:

تا 3 ماه آینده 40 هزار زندانی از دستبند و پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند

تا 3 ماه آینده 40 هزار زندانی از دستبند و پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: اگر اعتبار لازم را دریافت کنیم حداکثر ظرف 2 تا 3 ماه آینده همانگونه که وعده داده بودیم 40 هزار مددجو را برای استفاده از دستبند و پابند الکترونیکی تحت پوشش قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اصغر جهانگیر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت انتقال اوین به خارج از تهران اظهار کرد: درخواست‌هایی از مجموعه‌های مختلف در سال‌های گذشته صورت گرفته که این درخواست‌ها هم به ریاست قوه قضاییه و هم سازمان زندان‌ها اعلام شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ادامه داد: شهرداری‌ تهران نیز یکی از درخواست کنندگان برای در اختیار گرفتن مجموعه اوین است. در حال حاضر مشخصا 4 مجموعه درخواست خرید و در اختیار گرفتن زندان اوین را دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که درخواست‌کنندگان چه مجموعه‌هایی هستند خاطرنشان کرد: شهرداری تهران و سه مجموعه دیگر متقاضی خرید و در اختیار گرفتن مجموعه اوین هستند، البته هنوز موافقتی از سوی رئیس قوه قضاییه به ما اعلام نشده است. در صورت موافقت رئیس دستگاه قضا با پیشنهادهای صورت گرفته، ما بر اساس موافقت ایشان زمینه‌های جابجایی زندان، زندانیان و نیروی انسانی و ساخت فضای جدید را تدارک می‌بینیم و سپس امکان نقل و انتقال فراهم می‌شود. به طور طبیعی می‌توان گفت که هنوز در این خصوص اتفاقی نیفتاده است.

جهانگیر در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که چندی پیش شهردار تهران از موافقت رئیس قوه قضاییه برای انتقال اوین به خارج از شهر و واگذاری فضای آن به شهرداری خبر داده بود، گفت: هنوز از سوی رئیس قوه قضاییه به ما چیزی اعلام نشده است. شهرداری درخواست واگذاری کرده اما به صورت رسمی چیزی به ما ابلاغ نشده است، البته اگر هم موافقت شده باشد تا زمانی که مراحل طی و ابلاغ شود، زمان می‌برد.

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سوال که آیا سازمان زندان‌ها برای انتقال اوین به خارج از تهران شرایطی دارد؟ اظهار کرد: همانطور که می‌دانید بحث زندان مقوله‌ امنیتی است. اینطور نیست که بتوانیم زندانیان را بیرون از زندان نگه داریم تا مکانی برای نگهداری ایجاد شود.

وی ادامه داد: به موجب قانون ما باید زندان‌ها را به خارج از شهرها انتقال دهیم و نحوه حفاظت از زندان‌ها در خارج از شهرها با درونشهرها متفاوت است و ملاحظات امنیتی مختلفی دارد که باید این شرایط در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در قوه قضاییه گفت: با توجه به متناسب نبودن فضای کنونی با جمعیت کیفری یکی از شرایط ما این است که فضای زندان باید با تعداد جمعیت کیفری متناسب شود. همچنین زندان‌های داخل شهر و محیط‌هایی مانند منطقه اوین از نظر قیمت با زندان‌هایی که در خارج از شهر قرار دارند متفاوت است و باید از نظر قیمت نیز همخوانی وجود داشته باشد.

جهانگیر با بیان اینکه برای ساخت زندان در خارج از شهر باید زمین وسیع‌تری در اختیار گذاشته شود تا متناسب با جمعیت کیفری باشد، گفت:‌ مجموعه‌های جدید باید در چند نقطه تدارک دیده شود تا سازمان زندان‌ها بتواند فعالیت‌های خود را انجام دهد. ما در زندان‌ها به دنبال یکسری فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی هستیم و باید فضاهای این چنینی خود را توسعه دهیم، اما در حال حاضر نه تنها نتوانسته‌ایم این فضاها را توسعه دهیم بلکه برخی از محیط‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی‌مان نیز به دلیل تراکم جمعیت به ناچار به نگهداری زندانی اختصاص داده شده است؛ بنابراین در تدارک جدید باید فضایی در نظر گرفته شود که مناسب و امکانات لازم را داشته باشد و این موضوع پروسه چند ساله می‌طلبد و این گونه نیست که بگوییم چند ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

خبرنگاری سوال خود را این گونه مطرح کرد که آخرین وضعیت طرح استفاده از دستبند و پابندهای الکترونیکی در چه مرحله‌ای است که جهانگیر در پاسخ گفت: دوره‌ آزمایشی استفاده از دست‌بندها و پابندهای الکترونیکی پایان یافته است. ما در این دوره مشکلات زیرساختی این محصول وارداتی را شناسایی کردیم و با چند شرکت داخلی نیز صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم. آنها نیز بررسی‌های خود را انجام داده و قیمت‌های پیشنهادی را ارائه کردند.

وی افزود: در حال بررسی پیشنهادها هستیم تا بهترین کیفیت را انتخاب کنیم؛ زیرا زمانی می‌توانیم این طرح را به صورت همگانی به اجرا درآوریم که خیال‌مان از نظر امنیتی راحت باشد و تلاش می‌کنیم ظرف ماه‌های آینده این کار را انجام دهیم.

جهانگیر تاکید کرد:‌ اگر اعتبار لازم را دریافت کنیم حداکثر ظرف 2 تا 3 ماه آینده همانگونه که وعده داده بودیم 40 هزار نفر از مددجویان را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

ادامه دارد ...

کد N851995

وبگردی