آفتاب

سوچی امروز به چین می‌رود

سوچی امروز به چین می‌رود

آنگ سان سوچی امروز (چهارشنبه) در حالی نخستین سفر رسمی خود به چین را انجام می‌دهد که رهبران پکن به دنبال جلب نظر این مخالف دولت میانمار هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان دموکراسی‌خواه میانمار به چین باعث ناخرسندی دولت میانمار که با شورشیان در مرز چین درگیر است، خواهد شد.

اما این سفر در عین حال برای حزب کمونیست چین نیز می‌تواند تبعاتی داشته باشد. این حزب در حالی از سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است دعوت کرده که یک برنده دیگر این جایزه یعنی لیو شیائوبو در چین به زندان افتاده است و همچنین شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین اقدام به سرکوب مخالفان خود می‌کند.

فعالان در حال تحت فشار قرار دادن سوچی هستند تا در جریان سفرش به چین اشاره‌ای به بازداشت لیو شیائوبو کند و در صورتی که وی این کار را انجام دهد مایه شرمساری پکن خواهد شد.

سوچی در سفر خود به چین که در تاریخ 10-14 ژوئن انجام می‌شود، با شی جینپینگ، رئیس جمهور و لی کچیانگ، نخست وزیر دولت چین دیدار خواهد کرد.

با این حال چین جزئیات این سفر را چندان فاش نکرده و مشخص نیست آیا سوچی در این سفر در انظار عمومی ظاهر خواهد شد یا خیر.

دولت اصلاح‌طلب میانمار از زمان به قدرت رسیدن در مارس 2011 به دنبال کاهش اتکای این کشور به چین بوده است.

پس از روی کار آمدن این دولت، آمریکا برخی تحریم‌ها علیه میانمار را برداشت و تعامل بیشتری با دولت جدید میانمار پیدا کرد و چین با نگرانی نظاره‌گر این اتفاقات بود. با این حال چین تلاش داشته تا نظر سوچی را به خود جلب کند.

این در حالی است که براساس قانون اساسی میانمار سوچی نمی‌تواند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود. اما حزب سیاسی سوچی موسوم به اتحاد ملی برای دموکراسی احتمالا در انتخابات سراسری ماه نوامبر عملکرد خوبی خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N851814

وبگردی