آفتاب

متقی: اسراییل و عربستان به‌دنبال فرسایش قدرت ایران در منطقه هستند

متقی: اسراییل و عربستان به‌دنبال فرسایش قدرت ایران در منطقه هستند

یک استاد دانشگاه با بیان این که ائتلاف عربستان و اسراییل در حال حاضر یک ائتلاف تاکتیکی است و هدف آن مقابله با ایران است گفت: آن‌ها می‌خواهند ایران را در وضعیت درگیری گسترده در منطقه قرار دهند به نحوی که قدرت ایران فرسایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این استاد دانشگاه تهران که با موضوع «ائتلاف تاکتیکی عربستان و اسراییل؛ چرایی و پیامدها» در موسسه ندا سخن می‌گفت افزود:‌ سیاست اسراییل و عربستان فرسایش قدرت ایران است و آن‌ها تمایلی ندارند که قدرت ایران یک دفعه فرو بریزد. آن‌ها در تلاش هستند که ایران را در حوزه جغرافیایی مختلف درگیر کنند.

او افزود: محور اصلی فعالیت‌ آن‌ها در اجرای این سیاست، ایجاد جنگ‌های نیابتی است، جنگ نیابتی‌ فراگیر که در کل منطقه وجود داشته باشد که می‌توان از آن به عنوان تقارن نامتقارن نام برد.

متقی با اشاره به حملات عربستان به یمن اظهار کرد: به هر میزان منازعات در منطقه گسترش بیشتری پیدا کند طبیعی است که هزینه‌های اقتصادی و اعتباری ما بیش‌تر می‌شود و همان‌طور که گفتم هدف آن‌ها این است که اعتبار و قدرت ایران در فضای منطقه همان‌طور که به صورت مرحله‌یی افزایش پیدا کرد به صورت مرحله‌یی نیز دچار فرسایش شود مثل همان اتفاقی که در ارتباط با جماهیر شوروی رخ داد.

این استاد دانشگاه با بیان این که نتیجه این سیاست برای آن‌ها در صورت موفقیت، پیروزی بدون جنگ است تاکید کرد: ایجاد این درگیری‌های غیرمستقیم هزینه‌ها را برای آن‌ها به شدت کاهش می‌دهد از طرف دیگر از میزان اراده ما نیز می‌کاهد.

متقی با طرح این ادعا که در حال حاضر نگرش دوگانه‌ای در حوزه‌های راهبردی از جمله موضوع هسته‌ای، رابطه ایران با آژانس و بحث چگونگی تعامل با آمریکا و عربستان، در بین مقامات کشور وجود دارد و بین خیلی از نهادها اختلافات جدی در این ارتباط هست تصریح کرد: از حوادثی که در منطقه ایجاد شده رژیم صهیونیستی به امنیت مازادی دست پیدا کرده است، اکنون حزب الله که قرار بود تنها با اسرائیل مبارزه کند با تنها جایی که در نبرد نیست اسراییل است و اگر نبردی صورت بگیرد نتیجه سال 2006 برای حزب الله ایجاد نمی‌شود مگر این که حزب الله در سوریه و یمن فراخوان بدهد.

این استاد دانشگاه به تلاش عربستان برای بهبود روابطش با حماس اشاره کرد و گفت: عربستان در تلاش است که رابطه‌اش را با حماس بازسازی کند و اکنون بحث جدی در ارتباط با آینده نوار غزه وجود دارد و بخش‌هایی از دفتر سیاسی حماس به سمت عربستان گرایش دارد.

متقی با اعتقاد بر این که غرب اجازه نخواهد داد که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود تصریح کرد: آن‌ها اجازه نمی‌دهند که پولی به ایران برسد که ایران بخواهد مثلا به وسیله بخشی از آن پول، نیروی مسلح خود را تقویت کند و در دفاع از جبهه مقاومت از این پول هزینه کند.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این جلسه با تاکید بر اینکه استراتژی فرسایشی را جدی تلقی کنید، افزود: فکر نکنیم که این منازعه فقط در مرزهای عراق خلاصه خواهد شد ما در داخل کشور خودمان نیز داعش داریم. زمینه برای انتقال بحران در داخل کشور براساس نقش‌یابی نیروهای اجتماعی وجود دارد به همین بابت موضوعاتی مانند شکاف‌های اجتماعی و بحث‌های قومیتی به ویژه در دوران انتخابات اهمیت به‌سزایی دارد و اگر خدایی نکرده فضای جنگ فرسایشی در خارج از کشور با فضای برخی از اختلافات داخلی پیوند بخورد مشکلات ما افزایش پیدا می‌کند.

متقی با تشریح برخی از دلایل مخالفت عربستان با ایران گفت: ایران موازنه قدرت در منطقه را تغییر داده است و این یک نوع تهدید جدی برای آن‌هاست. از طرف دیگر آن‌ها ایران را عامل اختلاف در جهان اسلام می‌دانند و معتقدند که ایران می‌خواهد جهان عرب را تحقیر کند. آن‌ها معتقدند وقتی ایران می‌تواند در سوریه، عراق، یمن و لبنان ایفای نقش کند یعنی آمده در خانه جهان خیمه زده است. به همین دلیل است که در تفکر عربستان، ایران یک تهدید بنیادین محسوب می‌شود. این موضوع ریشه‌های عمیق تفکری دارد و فکر نکنید این تضادها فقط مربوط به زمان جمهوری اسلامی است. همان‌طور که گفتم این تضادها دارای ریشه تاریخی مدرن و ریشه تاریخ هویتی و ایدئولوژیک است.

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: زمانی عربستان در فضای ائتلاف با اسراییل قرار گرفت که هر دوی آن‌ها در یک وضعیت احساس تهدید گسترده قرار گرفتند و این مربوط به سال 2006 است. در زمانی که جنگ 33 روزه رخ داد. در آن مقطع زمانی ولی الله نصر کتابی نیز با عنوان ظهور شیعه منتشر کرد و در آن کتاب تاکید کرد که شیعیان امروز، دیگر شیعیان فراموش شده نیستند و آن‌ها در وضعیت کنش انقلابی قرار دارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که رقابت‌های ایران و عربستان همواره وجود داشته است تصریح کرد: کسانی که با تبدیل شدن ایران به قدرت مخالف بودند به این نتیجه رسیدند که باید با ایران در یک فضای منطقه‌یی مقابله کرد و جاهایی که در منطقه در حوزه قدرت ایران است دچار آشوب شود. آن‌ها در این راستا اجلاسیه‌ها و نشست‌هایی را برگزار کردند تا سیاست مورد نظر در این ارتباط را تضمین کنند.

انتهای پیام

کد N851730

وبگردی