آفتاب
بعد از اروپا؛

آمریکا و فرانسه نیز خواهان توقف مجازات وبلاگ‌نویس عربستانی شدند

آمریکا و فرانسه نیز خواهان توقف مجازات وبلاگ‌نویس عربستانی شدند

پس از آنکه دادگاه عربستان حکم صادره مبنی بر 10 سال حبس و 1000 ضربه شلاق برای وبلاگ‌نویس عربستانی را به اتهام «اهانت به اسلام» تایید کرد، آمریکا و فرانسه از ریاض خواستند تا اجرای حکم این شهروند عربستانی را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری الفجر، جف راتکر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به این حکم علیه رائف بدوی، وبلاگ‌نویس عربستانی اعلام کرد: دولت آمریکا همچنان از مسوولان عربستانی می‌خواهد تا این مجازات وحشیانه را لغو کنند و در این مورد حکم صادره علیه رائف بدوی بازنگری کنند.

وی افزود: ما قاطعانه مخالف قوانین و قانون‌گذاری‌هایی هستیم که آزادی بیان را محدود می‌کند.

همزمان وزارت خارجه فرانسه نیز از مسوولان عربستانی خواست تا این وبلاگ‌نویس را «عفو» کنند.

رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه عنوان داشت: فرانسه از حکم رائف بدوی نگران است. ما همواره خواهان تعلیق اجرای این مجازات هستیم و از مسوولان عربستان می‌خواهیم تا بدوی را به مناسبت ماه رمضان که حدود 10 روز دیگر آغاز می‌شود، عفو کنند.

وی افزود که فرانسه یادآوری می‌کند که به آزادی‌ بیان پایبند است.

پیش از این نیز دستگاه دیپلماتیک اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجازات فیزیکی مورد قبول نیست و با کرامت انسانی مغایرت دارد.

در این بیانیه آمده است ما مجدداً از مسوولان عربستان می‌خواهیم تا اجرای مجازات فیزیکی علیه بدوی را متوقف کنند.

سخنگوی اتحادیه اروپا عنوان داشت که بروکسل تلاش خواهد کرد تا مذاکراتی را با آزادی بیان برای همگان و احترام به آن داشته باشد.

رائف بدوی 31 ساله در 17 ژوئن 2013 بازداشت شد و در مه 2014 حکم 10 سال حبس و جریمه یک میلیون ریال عربستان ( معادل 267 هزار دلار) و هزار ضربه شلاق ظرف 20 هفته علیه او صادر شد. این مساله ناخشنودی طرف‌های بین‌المللی را به دنبال داشت و سازمان ملل این حکم را «وحشیانه و غیرانسانی» توصیف کرد.

حکم وی در ابتدا با 50 ضربه شلاق در نهم ژانویه اجرا شد و اجرای جلسات بعدی بنا به دلایل پزشکی به تعویق افتاد.

انتهای پیام

کد N850835

وبگردی