آفتاب
در نشست های مصر و آلمان شکل گرفت؛

توافق خطرناک رهبران جی هفت درباره سوریه

توافق خطرناک رهبران جی هفت درباره سوریه

یک خبرگزاری غربی از توافق ابتدایی سران جی هفت درباره سوریه خبر داد که یکی از ابتدایی ترین اهداف آن کنار گذاشتن «بشار اسد» از حکومت سوریه است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: همزمان با نشست رهبران گروه های شورشی سوری در قاهره برای تشکیل یک ائتلاف جدید برای ادامه اقدامات خود علیه حکومت قانونی سوریه، رویترز از توافق ابتدایی سران هفت کشور صنعتی جهان (جی هفت) برای اجرای راهبردی جدید در سوریه خبر داد. 

کشورهای غربی که از ابتدای آغاز بحران در سوریه با حمایت از گروه های شورشی و تسلیح و حمایت از آنها موجب بحرانی تر و طولانی تر شدن وضعیت بغرنج سوریه شده اند اکنون تصمیمی جدید در خصوص سوریه اتخاذ کرده اند. 

رویترز از قول مقامات رسمی آشنا با مذاکرات اعضای هفت اقتصاد بزرگ جهان، می نویسد که گروه رهبران این کشورها فرصت دستیابی به توافقی سیاسی در مورد سوریه را که در نهایت به کناره‌گیری بشار اسد و تشکیل دولتی ائتلافی بیانجامد، محتمل می‌بیند.

منابع آشنا با مذاکرات سران هفت اقتصاد بزرگ جهان، به لزوم حضور روسیه برای رسیدن به توافق احتمالی برای آینده سوریه اشاره کرده‌اند و در عین حال گفته‌اند هنوز پیشرفت غیرمنتظره‌ای در این مورد رخ نداده است.

کشورهای غربی خود بر سر بحران اوکراین با مسکو اختلافاتی گسترده پیدا کرده‌اند که از زمان جنگ سرد تا کنون بی‌سابقه توصیف شده و در گفته‌ها و بیانیه‌های سران گروه ۷ نیز بار دیگر بازتاب پیدا کرده است.

با این همه خبرگزاری رویترز از قول مقامات رسمی می‌ نویسد که حکومت بشار اسد، با عقب‌ نشینی‌های اخیر ارتش سوریه، به شکلی رو به افزایش در موقعیت دفاعی قرار گرفته است. 

یک منبع خبری در تاریخ ۱۸ خرداد ماه به رویترز گفته است: «موقعیتی برای رسیدن به یک توافق سیاسی در سوریه ایجاد شده است. ما برای آن به روسیه نیاز داریم».

این مقام افزوده است که تنها راه گذار سیاسی در سوریه، خروج اسد از آن کشور است.

یک منبع خبری دیگر نیز، بدون آنکه به جزئیاتی اشاره کند، گفته این احساس وجود دارد که سوریه احتمالا در لبه تغییر است.

در این گفته‌ها اشاره‌ای به زمان یا چگونگی این گذار سیاسی نشده است. به ویژه که مشخص نیست جایگزین حکومت بشار اسد چه افراد یا گروه‌هایی خواهند بود.

این در حالی‌ست که در گزارش رویترز منابعی نزدیک به دمشق به نبردهای ادامه‌ دار پیش رو اشاره کرده و از مسائلی فراتر، از جمله رخدادهای عراق و نتیجه مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی سخن گفته‌ اند.

به نوشته رویترز، تهران که از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، از جمله عوامل اصلی تاثیرگذار بر شرایط نیز برآورد می‌شود.

کد N850761

وبگردی