آفتاب

خانجانی: خانه احزاب از حرکت‌های غیرشناسنامه‌دار جلوگیری می‌کند

خانجانی: خانه احزاب از حرکت‌های غیرشناسنامه‌دار جلوگیری می‌کند

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، گفت: برخی فکر می‌کنند با در دست گرفتن خانه احزاب به حزب خود یا جناحشان کمک می‌کنند در حالی که خانه احزاب کارکرد جناحی ندارد.

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، گفت: برخی فکر می‌کنند با در دست گرفتن خانه احزاب به حزب خود یا جناحشان کمک می‌کنند در حالی که خانه احزاب کارکرد جناحی ندارد.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارتباط با بازگشایی مجدد خانه احزاب، اظهار کرد: بازگشایی مجدد خانه احزاب را باید به فال نیک گرفت. با حضور آقای مقیمی، معاونت محترم سیاسی وزارت کشور این حرکت صورت گرفت که می‌تواند منشأ حرکات مثبت‌تر باشد.

وی ادامه داد: به نظر من هر اندازه که فضا برای فعالیت احزاب باز باشد رابطه میان دولت و ملت از قوام و استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد. همچنین با این کار از حرکت‌های غیرشناسنامه‌دار جلوگیری می‌کنیم؛ چرا که احزاب شناسنامه‌دار و دارای هویت در قبال دیدگاه‌هایشان مسئول هستند. خانه احزاب می‌تواند سامان‌یافتگی بیشتری را برای احزاب ایجاد کند و به کارکردهای حزبی سر و سامان بدهد و می‌تواند دموکراسی‌خواهی و مردم‌سالاری را در مسیر درست هدایت کند.

وی ادامه داد: خانه احزاب اگر ابزارهای لازم برای حمایت از گروه‌های سیاسی و احزاب را نداشته باشد و امکانات برگزاری میتینگ‌ها و مناسبت‌ها در اختیارش نباشد طبیعی است که نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. در عین حال اگر وزارت کشور همکاری لازم را با این خانه نداشته باشد خیلی همکاری این دو نهاد مفید فایده نخواهد بود.

خانجانی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از جناحی‌شدن خانه احزاب، تصریح کرد: یکی از ایراداتی که بر رویکرد احزاب در خانه احزاب دیده می‌شود این است که نمایندگان احزاب فکر می‌کنند این خانه محلی است برای یک ائتلاف یا یک فراکسیون سیاسی. در حالی که خانه احزاب یک نهاد صنفی است و باید بیشتر به رفتارهای حزبی بپردازد.

وی افزود: چون دانش و آگاهی برخی از گروه‌های سیاسی نسبت به وظایف خانه احزاب کمی ناقص است به نظر می‌رسد که به این اختلافات دامن زده می‌شود. همه باید کمک کنند تا این نهاد شکل بگیرد و پایه‌های مردم‌سالاری و تحزب تقویت شود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی،‌ گفت: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم این است که خیلی از مسئولان و مردم آگاهی لازم را نسبت به حزب و کارکردهای حزبی و گروه‌های سیاسی ندارند. بعضاً حزب را با گروه‌های فشار و تشکل‌های صنفی اشتباه می‌گیرند. در حالی که ما هر چقدر بتوانیم دانش خود را در خصوص تحزب، حزب، مردم‌سالاری، دموکراسی و برآیند توسعه‌یافتگی رشد بدهیم طبیعی است که بهتر می‌توانیم در کشور تصمیم‌سازی کنیم.

وی خطاب به مسئولین وزارت کشور، گفت: یکی از کارهایی که وزارت کشور می‌تواند انجام دهد کمک به خانه احزاب است و این‌که برای نمایندگان احزاب در این خانه کلاس‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی را برای احزاب و گروههای سیاسی بگذارند و مجالی برای گفتمان‌های مختلف فراهم کنند تا به مناظره بنشینند و ایده‌هایشان را طرح کنند.

خانجانی افزود: احزاب باید بتوانند در این خانه همدیگر را به چالش بکشانند و به نحوی کرسی آزاداندیشی که مقام معظم رهبری برای دانشگاه‌ها توصیه کرده بودند را در خانه صنفی خود پیاده کنند. صحبت کنند که نقش احزاب در کشور چیست، چه قوانینی دارد و... . این کار سبب می‌شود تا برآیند حکومت‌داری‌مان هم بر پایه حزب‌سالاری و مردم‌سالاری باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده به وزارت کشور مبنی بر این‌که صدور پروانه احزاب جدید سیاسی‌کاری است، خاطرنشان کرد: نمی‌شود این نقد را به وزارت کشور داشت چرا که این وزارتخانه یک نهاد قانون‌گذار نیست بلکه مجری قانون است. در قانون شروطی برای ایجاد و فعالیت احزاب است. وزارت کشور مکلف است آن را رعایت کند. این‌که حزبی مدعی شود با آمدن احزاب جدید نمی‌ تواند فعالیت کند به نظر من ضعف آن حزب است.

وی ادامه داد: اگرچه من خود معتقدم که باید به سمت نظام سیاسی حزبی فراگیر برویم. یعنی احزاب کوچک و همسو متمرکز شوند و در قالب فراکسیون‌های درون حزبی فعالیت کنند و سپس چند حزب بزرگ‌تر داشته باشیم که به کارهای کلان کشور بپردازند. متأسفانه الان احزابی داریم که خانوادگی فعالیت می‌کنند. بعضی از احزاب هستند که تعداد نفرات اعضای آن از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند. وزارت کشور باید این مسائل را ساماندهی کند.

خانجانی خاطرنشان کرد: در گذشته شاهد بودیم که گاه احزابی برای دریافت یارانه مراجعه می‌کردند اما لیست‌هایی که تشکیل می‌دادند هیچ منشأ واقعی نداشت. باید به شدت به این مسائل رسیدگی شود و یک ساماندهی صورت گیرد که اجازه ندهد رشد احزاب بی‌دلیل و بی‌پایه انجام شود.

وی در پایان گفت: حزب سیاسی با تشکل‌های صنفی در قوانین باید از هم جدا باشد. تشکل‌های صنفی،‌تشکل‌های دانشجویی و ان‌جی‌اوها باید از احزاب سیاسی منفک شوند. آنهایی که کارکردهای صنفی و تشکیلاتی خاص دارند نباید در قالب حزب فعالیت کنند تا احزاب بتوانند کارکردهای خود را در قالب چارچوب سیاسی کشور اجرا کنند.

انتهای پیام

کد N850652

وبگردی